چکیده:
یکی از اصلی ترین مفاهیم در سیستمهای پچیده مفهوم "شناخت" است . این مفهوم اشاره به ماهیت نرمافزاریتغییرات آینده دارد . توانمندیهای فکری و مفهومی باعث افزایش قابلیت مدیریتی دراداره تحولات جدید و حتیرفتار و عملکرد کارکنان سازمان ها میشود و عدم توجه به شناخت منجر به عدم آمادگی برای مواجهه و هماهنگی باتغییرات آینده شده و در نتیجه تحولات و تغییرات موجود صرفا با نگرش فن آورانه تفسیر میشود در حالیکه بهتراست بخشی از بودجه فن آوری صرف مطالعات و تحقیقاتی بشود که ارتقای شناخت و آگاهی از ماهیت تغییراتفرهنگی و اجتماعی شرایط جدید را در پی دارد . از طرفی میتوان با کمک بررسی دقیق تغییرات گذشته و شناساییدقیق ویژگی های نوظهور، براساس یک مبنای نظری مستحکم؛ الگویی از تغییرات آینده ارائه داد . بطوریکه مفهوم"شناخت" در حوزه های مختلف از جمله مدیریت، برنامه ریزی، سیاستگذاری، اقتصاد و حتی حسابداری مدیریتکاربرد گسترده ای یافته است که مفاهیم رفتارشناسی پدیده ها را بیان می کند و در آینده پژوهی اهمیت متفاوتییافته است و با پیچیدگی فر آیند، به موضوعی قابل تأمل شده است . مقاله حاضر با رویکرد فلسفی وتئوریک بهموضوع مورد مطالعه می پردازد . یافته های مطالعه نشان م ی دهد که شناخت در سازمان های پیچیده به ضرورتی بیبدیل در آینده پژوهی، ارتقاء یافته است بدین معنی که نگاه به آینده از جمله مفاهیم جد یدی است که به تازگیتوجه محققان و اندیشمندان را به خود جلب کرده است. و توجه به آن بسیار ضروری است.
خلاصه ماشینی:
و با توجه به پیچیدگیها و تغییرات محیط بهترین روش برای کسب آمادگی در مقابل آشفتگیها چیست؟ چگونه از مطالعه دستاوردهای گذشته و نگاه به آینده میتوان برای کسب آمادگی بهتر برای مدیریت آینده بهره گرفت؟ 3- مبانی علمی موضوع و تحلیل محتوایی آن در بخش اول، مبانی علمی این پژوهش به ویژگیهای اصلی سازمانهای شناخت گرا پرداخته می شود، بطور کلی این سازمانها، بایستی حداقل چهار ویژگی اصلی داشته باشند، این ویژگیها عبارتند از: 1) ساختاری انعطافپذیر و پیچیده 2) رویکرد اثربخشی طرح ریزی و اجرای فعالیت 3) الگوی رفتار شبکهای 4) ترکیب خلاقانه فن آوریهای سخت و نرم ساختار انعطافپذیر پیچیده هولند (1995) نظریه آشوب و پیچیدگی، که در روزگار حاضر کاملترین نظریه برای توصیف رفتار سیستمهای پیچیده است را ارائه می دهد، این نظریه سیستمهای پیچیده آینده را پیشبینی می کند، بطوریکه زنجیره ارتباطات درونی به نحوی در میان اجزاء و عوامل سیستم توزیع شده است که میتواند راههای گوناگونی را برای انجام یک اقدام به وجود آورد.
ndu/inss/books/books-2002/] 4) Blatt, N (2004) Operational trust: A New look at the Human Requirement in Network Centric, Warfare 5) Dawen, C (2007) Effects- Based Operations: Obstacles and Opportunities, availableat: [http://www ndu.