چکیده:
امروزه عرصه تولید و خدمات با تغییر الگوی رقابت از میان شرکت های مستقل با رقابت میان زنجیره های تـامین مواجه است . در غالب واحدهای تولیدی کوچک و متوسط ایران هنوز از دیدگاه سنتی برای برنامه ریزی تامین ، تولید و توزیع استفاده میشود. یعنی هرکدام از این اجزاء به طور مستقل اقدام به برنامه ریزی برای فعالیـت خـود مینمایند، این امر در اکثریت مواقع باعث افزایش هزینه های کل زنجیره تامین این گونه شرکت ها میگردد. در این تحقیق یک مدل پایدار مکان یابی - موجودی برای زنجیره تامین سه سطحی همراه بـا تقاضـای غیـر قطعـی ارائه میشود. مدل در حالت تک دوره ای، چند محصولی، همراه بـا چنـد مـد حمـل و نقـل و سـه سـطحی بـا حلقه های تولید کنندگان - توزیع کنندگان - خرده فروشان به صورت قطعی و روباست (پایـدار) در نظـر گرفتـه شده است . درنظرگیری چند مد حمل و نقل همراه با پایدار کردن مدل و امکان ارسال مستقیم کالا از کارخانـه به خرده فروش از جمله نوآوریهای این مقاله است . اهـداف مـدل پیشـنهادی حـداقل سـازی هزینـه هـای کـل زنجیره تامین سه سطحی است . مدل قطعی با استفاده از نرم افزار GAMS حل شده و مدل روباست بـا اسـتفاده از نرم افزار GAMS در حالت تک هدفه حل شده و سپس با استفاده از روش محدودیت اپسیلن تقویـت شـده به صورت دو هدفه درآمده و پس از حل نتایج مورد بحث قرار گرفته شده است .
Today، field of production and service is faced with competition among the supply chains by changing the competition pattern of the independent companies. Most of the small and medium businesses (SMEs) still use traditional viewpoint for supply، production and distribution planning. It means، each of these SMEs plan their tasks independently، this will increase the total cost of the supply chain in many cases. In this study، a robust model of inventory-locating supply chain is proposed in three-level with uncertain demand. The model has been considered in single-period، multi-product state along with some transportation models with three levels of producers – distributors- retailers in certain and robust mode. Considering some transportation models along with robusting the model and the possibility of sending goods directly from the factory to the retailer is one of the innovations of this study. The objectives of the proposed model are to minimize the total cost of the three-leveled supply chain and to find the amount of safety stock. The certain model is solved by GAMS and the robust model is also solved by GAMS in single-objective mode and then transferred to the augmented ε-constraint method. The results have been discussed after solving the model.
خلاصه ماشینی:
"مجموعه اندیس های به کار رفته در مدل قطعی به شرح زیر است : 1Narendra & Liang جدول ١ : مجموعه اندیس ها مجموعه مکان های بالقوه کارخانه i= 1,…,I مجموعه مکان های بالقوه مراکز توزیع j= 1,…,J مجموعه خرده فروشان k= 1,…,K مجموعه کالاها a= 1,…,A مجموعه مدهای حمل و نقل m= 1,…,M جدول ٢: متغیرهای مدل قطعی متغیر توضیح Xijam مقدار کالای a که از کارخانه iام بـه مرکـز توزیـع jام بـا مـد حمـل و نقـل m حمـل میشود.
m. S (5) ƩVα-(Yjkαms+Wj´jαms) j´≠j,k,α ≤Dvjms A i,j,m,S (6) Ʃ(Yjkαms+Eikαms)+Rkαs+Ikαs-bkαs i,j,m =dkαs A k,α,S (7) ƩMTijm=1 (8) m Xijαms≤MTijm-bigMAi,j,α,m,S (9) ƩMTjkm=1 (10) m Yjkαms≤MTjkm-bigMAj,k,α,m,S (11) ƩMTikm=1 (12) m Eikαms≤MTikm-bigMAi,k,α,m,S (13) ƩMTj´mj=1 (14) m Wj´jαms≤MTj´mj-bigMAj´,j,α,m,S (15) Xijαms≤FAi-bigMAi,j,α,m,S (16) Xijαms≤DAi-bigMAi,j,α,m,S (17) Yjkαms≤DAi-bigMAj,k,α,m,S (18) Wj´jαms≤DAi-bigMAj´,j,α,m,S (19) Eikαms≤FAi-bigMAi,k,α,m,S(20) [ƩMTijm-CCMm+ƩøCijαms-Xijαms m i,j,α,m +ƩMTjkm-CCMm+ƩøCjkαms-Yjkαms m j,k,α,m +ƩMTikm-CCMm+ƩøCikαms-Eikαms m i,k,α,m +ƩMTj´mj-CCMm+ƩøCj´jαms-Wj´jαms m j´,j,α,m +(Ʃpmα-(ƩXijαms+ƩEikαms))+Ʃhjα i,α j,m k j,α -Ijαs+Ʃhkα(Ikαs+Rkαs)+Ʃβkα-bkαs k,α k,α -Ʃpś(ƩMTijm-CCMm+ƩøCijαmś-Xijαmś śES m i,j,α,m +ƩMTjkm-CCMm+ƩøCjkαmś-Yjkαmś m j,k,α,m +ƩMTikm-CCMm+ƩøCikαmś-Eikαmś m i,k,α,m +ƩMTj´mj-CCMm+ƩøCj´jαmś-Wj´jαmś m j´,j,α,m +(Ʃpmα-(ƩXijαmś+ƩEikαmś))+Ʃhjα i,α j,m k j,α -Ijαś+Ʃhkα(Ikαś+Rkαś)+Ʃβkα-bkαś) k,α k,α +øs] ≥0 A S(21) øs ≥0 A S (22) Xijαms ,Yjkαms ,Eikαms ,Wj´jαms ,Rkαs , Ijαs ≥0 (23) FAi ,DAj,MTijm,MTjkm,MTikm,MTj´mjE{0,1} (24) حال محدودیت های مدل را معرفی میکنیم : معادله (١) تابع هدف مدل است که برای کمینه سازی هزینه هاست که شامل هزینـه هـای ثابـت عملیاتی تاسیس کارخانه و مرکز توزیع ، هزینـه هـای حمـل و نقـل ، هزینـه تولیـد و هزینـه هـای نگهداری و هزینه جریمه است ."