خلاصه ماشینی:
"(جعفریان، 1373، ص156 و 107) با توجه به گزارشهای نامنظم و پراکنده دربارة نام و عملکرد او در منابع تاریخی چون تاریخ طبری، (1408، ج2، ص65) تجارب الامم، (مسکویه رازی، 1369، ج1، ص417) و تاریخ کامل، (ابن اثیر، 1374، ج4، ص1684) و گزارش قتل او بهدستور علی( به دلیل ابراز عقاید غلوآمیز (طوسی، 1348، ص106) و ترویج تفکر رجعت، (مقریزی، بیتا، ج4، ص175) میتوان چنین پنداشت که فردی به نام عبدالله بن سبأ که پیش از اسلام آوردن یهودی بوده است، در اواخر دورة عثمان و اوایل خلافت علی( وجود داشته است؛ اما افکار او برخلاف تصور برخی از پژوهشگران، پایة تشیع نبوده؛ بلکه پایهگذار یکی از فرقههای غلاة شیعه، یعنی سبئیه بوده است.
(ابن جبیر، 1370، ص342/ حموی 1410، ج3، ص20) آنچه به این نوشتار مربوط است این است که آیا رفتن حضرت زینب( به مصر و استقبال والی معروف دوران سفیانیان، مسلمة بن مخلد انصاری از او و اسکان آن حضرت در منزل خودش در شهر فسطاط (کحاله، 1304، ج2، ص99) به گسترش تشیع کمک کرده است یا خیر؟ پر واضح است که بیتأثیر نبوده است؛ اما چرا والی معروف دورة سفیانیان، که در همراهی و همکاری با معاویه و یزید شهرت فراوانی دارد، (ابن حجر عسقلانی، 1415، ج6، ص92) به استقبال ایشان میآید و او را در منزل شخصی خود اسکان میدهد؟ در اینباره دو احتمال وجود دارد: یکی اینکه رفتن به مصر و اقامت در آنجا برنامهریزی حساب شدهای از جانب دستگاه خلافت بوده است و مسلمه از سوی دربار شام مأمور استقبال از آن حضرت بود تا شاید کمی از سنگینی جنایت هولناک یزید در شهادت امام حسین( بکاهد؛ احتمال دیگر این است که وی برای کنترل دقیق رفتار و حرکت حضرت زینب( منزل شخصی خود را به او داد."