چکیده:
از نگاه رفتارگرایان شخصیت فرد، محصول کنش و واکنش متقابل میان دو دسته عوامل ارثی و محیطی است ، خشونت و اخلاق نادرست و ریشه ی آن در کودکی و نمود آن در اخلاق کودک به بلوغ رسیده مسئله ی مهمی است که با سوال های زیادی روبه روست . در این مقاله به مقایسه ی تطبیقی نمایش نامه ی «شاه لیر» اثر شکسپیر و «لیر» اثر ادوارد باند نمایش نامه نویس معاصر انگلیسی با تکیه بر خشونت که عامل شکل گیری نمایش نامه های باند است می پردازیم . واکاوی این پرسش که ضرورت ماهویی خشونت چیست ؟ هدف این مقاله شناخت و واکاوی خشونت و انواع آن در جوامع انسانی با دیدگاه روانکاوانه و نگاهی به آرا و نظرات نورتروپ فرای، هلن فرایا و اریک فروم است .
خلاصه ماشینی:
129 فصلنامه تخصصیهنرهای مایشی دوره ی جدید،شماره ی دوازدهم ،تابستان ٩٤ (رجوع شود به تصویر صفحه) معین محب علیان • دانشجوی کارشناسی ارشد بازیگری ، دانشکده ی سینما تئاتر، دانشگاه هنر (رجوع شود به تصویر صفحه) نیلوفر زارع • کارشناس ادبیات نمایشی ، دانشکده ی هنرهای نمایشی و موسیقی ، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران 130 چکیده از نگاه رفتارگرایان شخصیت فرد، محصول کنش و واکنش متقابل میان دو دسته عوامل ارثی و محیطی است ، خشونت و اخلاق نادرست و ریشه ی آن در کودکی و نمود آن در اخلاق کودک به بلوغ رسیده مسئله ی مهمی است که با سوال های زیادی روبه روست .
کلید واژگان : شاه لیر، شکسپیر، ادوارد باند، خشونت ، نورتوپ فرای ، هلن فرایا، اریک فروم 131 فصلنامه تخصصیهنرهای مایشی دوره ی جدید،شماره ی دوازدهم ،تابستان ٩٤ مقدمه ادوارد باند١ در مقدمه اش به نمایش نامه ی «لیر» چنین می نویسد: «هنگامی که انسان مدام از نیازهای جسمانی و عاطفی خویش محروم می شود و یا هنگامی که تهدید می شود واکنش به چنین موقعیت هایی لاجرم با خشونت آمیخته است .
(نک : محب علیان ،٤،١٣٩٤) پرسشی که مطرح می شود این است که آیا می توان اذعان داشت که شکسپیر و باند از خشونت به بهانه ی وجد و شور و حرارت و شفقت توأمان برای برانگیختن هر چه بیش تر عاطفه ی مخاطبانشان سود جسته اند؟ شروع نمایش نامه ی «لیر»ادوارد باند،رویارویی لیر 134 (رجوع شود به تصویر صفحه) با کارگران را که مشغول ساختن دیوار هستند، نشان می دهد.