چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر برنامة آموزش فلسفه برای کودکان بر مهارتهای معناداری، ابهام، هماهنگی و نتیجهگیری در پرورش تفکر انتقادی دانشآموزان است. جامعه پژوهش، کلیة دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان ایلام در سال تحصیلی93ـ92 است که از این جامعه تعداد 42 نفر بعنوان نمونه از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در گروه آزمایش برنامه آموزش فلسفه اجرا شد، اما در گروه کنترل، عامل آزمایشی اجرا نشد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامة سنجش تفکر انتقادی رابرت انیس میباشد. برای تحلیل دادهها در بخش توصیفی، میانگین و انحراف استاندارد محاسبه شد و در بخش استنباطی از روش «تحلیل واریانس چند متغیری» بکمک نرمافزار «SPSS20» استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین دو گروه در مولفههای متغیر تفکر انتقادی (معناداری، ابهام، هماهنگی، نتیجهگیری) تفاوت معناداری وجود دارد. بعبارتی، آموزش فلسفه بر افزایش تفکر انتقادی و مولفههای آن (معناداری، ابهام، هماهنگی، نتیجهگیری) تاثیر مثبت دارد.
خلاصه ماشینی:
تأثیر برنامة آموزش فلسفه برای کودکان بر مهارتهای معناداری، ابهام، هماهنگی در پرورش تفکر انتقادی دانشآموزان حسین قمری گیوی؛ دانشیار گروه آموزشی علوم تربیتی علی خالق خواه؛ استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی علی رضایی شریف؛ استادیار گروه آموزشی علوم تربیتیفاطمه زادخوست؛ کارشناس ارشد علوم تربیتی تحقیقات آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی(نویسنده مسئول) (مقاله حاضر برگرفته از پایاننامة کارشناسی ارشد نویسنده مسئول میباشد.
) چکیده هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامة آموزش فلسفه برای کودکان بر مهارتهای معناداری، ابهام، هماهنگی و نتیجهگیری در پرورش تفکر انتقادی دانشآموزان است.
( 190 ) برنامۀ فلسفه برای کودکان که لیپمن و همکارانش در دانشگاه مونت کلیر 3 آمریکا آن Matthew Lipman Philosophy for children Montclaier State University را تهیه کردند، بمنظور فراهم کردن برنامهیی تحصیلی در زمینۀ کاوش فلسفی برای کودکان از سطح کودکستان تا دانشگاه بوده است و هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا در حال اجرا میباشد.
باطبایی، زهرا، «بررسی تأثیر برنامة آموزش فلسفه برای کودکان در پرسشگری و تفکر انتقادی دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم ابتدایی (9ـ11 ساله) دبستان علوی شهر ورامین»، فصلنامة تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی س2، ش1، 1387.
طباطبایی، زهرا، «بررسی تأثیر برنامة آموزش فلسفه برای کودکان در پرسشگری و تفکر انتقادی دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم ابتدایی (9ـ11 ساله) دبستان علوی شهر ورامین»، فصلنامة تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س2، ش1، 1387.
ـ ـ ـ ـ ـ ؛ صفایی مقدم، مسعود؛ خزامی، پروین، «بررسی تأثیر اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان به روش اجتماع پژوهشی، در رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز»، فصلنامه تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س1، ش1، 1389.