چکیده:
به منظور تدوین خواندنیهای ساده و مناسب برای گروههای نوسواد و کمسواد جامعه،شناخت نیازها و علایق مطالعاتی آنان ضروری است.تحقیق حاضر با این هدف و استفاده از روش پیمایشی در سطح ملی با همکاری نهضت سوادآموزی به این مهم میپردازد.با توجه به نتایج آن،کتابخانههای عمومی کشور میتوانند به مجموعهسازی مواد مورد نیاز این گروهها،و ناشرین و نویسندگان به نشر و نگارش عناوین مورد علاقه ایشان توجه بیشتری کنند تا ترویج فرهنگ مطالعه در میان این قشر وسیع به سهولت تحقق یابد.در نیازسنجی حاضر،نظرات سه گروه نوسواد،آموزشیار و راهنمای تعلیماتی با استفاده از پرسشنامه سؤال شد.روی هم تعداد 4737 پرسشنامه در کلیه استانهای کشور توزیع،مصاحبه و گردآوری گردید.و نتایج به دست آمده نشان میدهد که در هر سه گروه نمونه،بیشترین انتخاب برای اولویت اول در موضوع آگاهیهای اجتماعی بوده است که 33 درصد نوسوادان،38 درصد آموزشیاران و 7/42 درصد راهنمایان تعلیماتی را شامل میگردد.
خلاصه ماشینی:
"نمونه،بیشترین انتخاب برای اولویت اول در موضوع آگاهیهای اجتماعی بوده است که
برای نوسوادان نیز موضوع کتابها در درجه اول اهمیت قرار دارد.
مشارکت دارند و راهنمایان تعلیماتی با توجه به ارتباط نزدیک و شناخت از نوسوادان مورد نظر بودند که حجم آماری وسیعی را شامل میشدند لذا برای صرفه
برنامهریزی برحسب نیازهای مطالعاتی مورد علاقه باید براساس شهری یا روستایی بودن نوسوادان صورت گیرد.
آگاهیهای علمی با 6/2 درصد که بیشتر مورد توجه نوسوادان با وضعیت اقتصادی نامناسب بوده است.
نظرات نوسوادان درباره چگونگی تهیه مواد خواندنی،شبیه است بهطوریکه
در مورد کاربرد مطالب در زندگی روزمره اکثریت نوسوادان در مقاطع گوناگون معتقدند که مطالب ارائه شده دارای کاربرد است.
اکثریت آموزشیاران در این مورد اظهار نظر کردهاند که نوسوادان مشکلات زیادی
اکثریت آموزشیاران 2/74 درصد اظهار کردهاند که نوسوادان دارای مشکلات
اکثریت راهنمایان تعلیماتی نیز در این مورد پاسخ دادهاند که نوسوادان مشکلات
1. نظرات نوسوادان درباره نیازهای مطالعاتی مورد علاقه از جنیست،محل
آنها مستقل نیست یا به اصطلاح این عوامل بر نظرات نوسوادان درباره نیازهای مطالعاتی مورد علاقهشان تأثیر دارند.
2. نظرات پاسخگویان درباره نیازهای مطالعاتی مورد علاقه نوسوادان به رده
این فرضیه نیز در سطح 5 درصد رد نشده است و دادهها با 95 درصد اطمینان تأیید
7. نظرات افراد درباره مشکلات شخصی،اجتماعی نوسوادان به رده آموزشی (نوسواد،آموزشیار،راهنمای تعلیماتی)آنها بستگی دارد که در سطح 5 درصد
لذا در آخرین بیانیه یونسکو برای کتابخانههای عمومی آمده است:
در روستا(53 درصد)هستند لازم است و توجه به نیازهای مطالعاتی نوسوادان که
با توجه به نتایج تحقیق 5/42 درصد نوسوادان در مورد خرید مواد خواندنی"