خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان داد که فرهنگ استفاده از اینترنت و جستوجوی اطلاعات با هدفی خاص در بین جستوجوگران وجود ندارد؛هیچ قاعدهای برای ارزیابی کیفی اطلاعات به دست آمده وجود ندارد؛افراد توانایی گزینش بهترین منابع را از منابع یافته شده ندارد؛فرایند جستوجوی افراد فرایندی تصمیمگیرانه2است که در طی آن شخص تصمیم میگیرد چگونه جستوجو کند،تصمیم میگیرد چه جایگزینهایی مناسبتر است و سپس آنها را انتخاب میکند.
سناریو برای درک این نکته که جستوجوگران به چه ترتیب سناریوها را جستوجو کرده و نسبت بازیابی اطلاعات مربتط با هر سناریو چگونه است،میتوان گزارشها را بر پایهء دیدگاههای زیر بررسی کرد:اینکه هر سناریو چندبار جستوجو شده است،جست و جوها تا چه میزان با نتیجه همراه بوده است،ضریب موفقیت در جستوجو از طریق تقسیم تعداد جستوجوی هر سناریو بر میزان اطلاعات دریافتی مربوط به آن سناریو، میزان اولویت هر سناریو در جدول 10 نمایش داده شده است.
بحث و نتیجهگیری در بخش بررسی فرایند اطلاعجویی دانشجویان که قسمت عمدهء این پژوهش را در برمیگیرد با بستر قرار دادن مدلی برگرفته از مدل مارکیونینی نتایج اینگونه به دست آمد:دانشجویان به ترتیب در مراحل ارزیابی نتایج با 63/35 درصد،فرمولبندی و اجرای پرسش با 42/27 درصد،گزینش منبع با 23/17 درصد،استخراج اطلاعات با 99/14 درصد،دریافت مسئله با 82/2 درصد و توقف/انعکاس با 78/1 درصد در حال تردد و توقف بودند.
باتوجه به نتایجی که به آنها اشاره شد،بهطور کلی میتوان گفت که دانشجویانی که مورد مطالعه قرار گرفتهاند از دانش،مهارت و توانایی متوسطی در جستوجوی اطلاعات پیوسته برخوردارند و رفتارهای بسیار مشابهی از خود نشان میدهند تا آنجا که در تردد و توقف حضور در مراحل فرایند جستوجوی اطلاعات،کاربرد کلید واژهها، عملگرها،راهبردهای کاوش و مرور،فهرست کتابخانهها و پایگاههای اطلاعاتی بسیار ساده،همگون و یکنواخت عمل میکنند."