چکیده:
امروزه گردشگری بخش بزرگی از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده و از بزرگترین صنایع جهان بهشمار میرود. ایران از جمله کشورهایی است که قابلیت و توان بالایی در این صنعت دارد اما متاسفانه هنوز نتوانسته سهمی درخور جایگاه و ظرفیت خود از این صنعت کسب کند. با توجه به اهمیت صنعت گردشگری هدف این پژوهش بررسی وضعیت صنعت گردشگری و چگونگی آن در جهان بهطور اعم و کشور ایران بهطور اخص و ارائه موانع و راهکارهای موجود در این بخش میباشد. روش پژوهش توصیفی تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و استفاده از کتب، مجلات و مقالات تخصصی مرتبط با موضوع در اینترنت میباشد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که کشور ایران از لحاظ جاذبهها و تنوع گردشگری رتبه بالایی در جهان دارد اما به دلیل وجود موانع گوناگون نتوانسته از این ظرفیت استفاده و جایگاه واقعی خود را در این زمینه بهدست آورد
خلاصه ماشینی:
"(پورکاظمی و رضایی، ۱۳۸۵: ۲۹۹)؛ - کاهش قیمت کالاها و خدمات گردشگری برای خارجیان با توجه به کاهش درآمد سرانه جهان در بحران مالی اخیر؛ - لزوم توجه برنامهریزان و سیاستگزاران کشور نسبت به فراهم نمودن امنیت فراگیر و پایدار؛ - اتخاذ سیاستهای فرهنگی و تبلیغی مناسب در راستای خنثیسازی فضاسازیهای رسانهای و تبلیغاتی منفی که در دنیا علیه کشور ایران ایجاد میشود و فراهمسازی بستر مناسب برای احساس امنیت (محمدزاده و همکاران، ۱۳۸۹: ۱۲۹- ۱۲۸)؛ - استقرار سیستم مدیریتی قانونمند به صورت باز به جای بسته، فراملی به جای ملی، برونگرا بهجای درونگرا، و گروهگرا به جای فردگرا، تا این صنعت که امروزه در جهان از درآمدهای نفتی هم پیشیگرفته است رونق پیدا کند؛ - مقرراتزدایی و جایگزینی ضوابط مترقی و تغییر بنیادین بوروکراسی اداری؛ - رعایت حقوق و برقراری امنیت جانی و مالی گردشگران خارجی و گسترش فرهنگ جهانگردی و گردشگری در کشور؛ - تدوین قوانین پویا با تأمین شرایط احراز و انتصاب به جای انتساب که به هر حال متأسفانه در پارهای موارد دیده میشود؛ - پذیرفتن تغییر و تحول در عرصه بینالمللی و رقابتهای جهانی با حفظ منافع ملی و برنامهریزیهای دقیق بهصورت کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت به جای روزمرگی؛ - هدایت نظام مدیریتی از روش سنتی به روش علمی، کارآمد، اثربخش و غیرسلیقهای؛ - اطلاعرسانی، فرهنگسازی، مطالعه عمیق در مورد موانع فرهنگی با هدف معرفی مراکز جاذب و جالب توجه برای گردشگران، ارائه آموزشهای لازم به میهمان و میزبان از طریق رسانههای گروهی و جراید کثیرالانتشار؛ - بهعنوان اصلیترین پیشنهاد تدوین کد اخلاقی گردشگری، البته متناسب با شرایط فرهنگی ایران و نیز به شکلی مناسب و پذیرفتنی در عرصة بینالمللی؛ - تدقیق مفهوم شهروندی و جایگاه گردشگر بهعنوان شهروند جهانی در قوانین حقوقی (افضلی و همکاران، ۱۳۸۹: ۱۳۸)؛ - توسعة پارکهایی در تمام زمینهها (فناوری، اجتماعی، اقتصادی، و..."