چکیده:
در این مقاله سعی میشود به بررسی میزان به کارگیری فنآوریهای نوین در برنامه درسی دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و تأثیر آن بر دانشآموختگان این رشته پرداخته شود.هدف این پژوهش یافتن پاسخ این سؤال است که آیا کتابداران فارغ التحصیل شده در عمل میتوانند بهعنوان یک متخصصی اطلاعرسانی انجام وظیفه کنند،یا لازم است در محتوای دروس و شیوه تدریس در این مقاطع تغییراتی ایجاد شود.در این راستا نظرات دانشجویان این رشته را جویا شده،در جهت برآورد نیازهای آموزشی آنان در حوزه فنآوری اطلاعات،با استفاده از نظرات نظریهپردازان این حوزه، پیشنهاداتی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"مطابق اطلاعات به دست آمده دانشجویان مقطع کارشناسی رشته کتابداری براساس
براساس پاسخهای به دست آمده حدود 70 درصد دانشجویان کارشناسی اظهار داشتهاند که در دروس کامپیوتر با مبانی کامپیوتر یا سیستم عامل DOS آشنا شدهاند و
موارد استفاده دانشجویان از کامپیوتر هم متفاوت است و مطابق نمودار شماره دو
بدیهی است چنانچه امکان استفاده از اینترنت برای دانشجویان این رشته فراهم
باشد و چنانچه آشنایی با اینترنت برای این دانشجویان بهعنوان واحد درسی اجباری
دانشجویان کارشناسی قبل از دانشگاه و اکنون همچنین 78/76 درصد از این دانشجویان بدون توانایی کار با اینترنت به دانشگاه
دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاعرسانی 2 واحد درس
مشاهده میشود 71/52 درصد موارد دانشجویان کارشناسی ارشد با مبانی کامپیوتر و
دانشجویان کارشناسی ارشد در 26/30 درصد موارد از کامپیوتر برای تایپ و در
شاغل هستند و یا مراجعین کتابخانههایی که سیستم کامپیوتری دارند میتوانند از کامپیوتر برای یافتن کتاب در کتابخانه استفاده کنند که این مورد در 58/6 درصد موارد
نمودار شماره ده مقایسه آی میان توانایی دانشجویان کارشناسی ارشد در کار با کامپیوتر
درصد موارد توسط دانشجویان کارشناسی ارشد نام برده شده است.
آشنایی دانشجویان کارشناسی ارشد با این نرمافزارها مطابق نمودار شماره دوازده،ابتدا
از میان بانکهای اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد در 69/21 درصد موارد با
آشنایی این دانشجویان با بانکهای اطلاعاتی نام برده شده مطابق نمودار شماره سیزده
ارشد خیلی بیشتر از دانشجویان دوره کارشناسی با سایتهای اینترنت آشنا هستند.
"بررسی نظرات فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پیرامون برنامه آموزشی این رشته."