خلاصه ماشینی:
"(کمکم باورمان شده بود که سفرهای استانی ما مشکلگشا هستند!) او با ابراز خرسندی از حضور مهمانان، حضور خانم دکتر مفیدی، سردبیر مجلة رشد پیشدبستانی، استاد دانشگاه علامهطباطبایی و مؤلف کتابهای بسیاری برای نوآموزان را باعث افتخار جمع دانست و شرکتکنندگان را به شنیدن صحبتهای ایشان که پر از نکات و لطایف تربیتی و آموزشی بود، دعوت کرد.
» سردبیر مجلة رشد خطاب به مربیان، با اشاره به پایداری و دوام آموزش در دوران کودکی و تفاوت عمدة موجود میان این دسته از نوآموزان با دیگران گفت: «تحقیقات در سطح دانشگاهی، اجتماعی، بینالمللی و تطبیقی نشان دهندة تغییرات عمده، مثبت و بسیار پرباری است که از زاویة آموزشی نشان میدهد کودکانی که به این مراکز راه یافتهاند، چنانچه مدت ماندگاریشان بیشتر باشد و ساعات بیشتری را تحت آموزشهای کیفی و برنامههای غنی قرار بگیرند، از نظر تحصیلی - که عمدهترین شاخصهایش خواندن، نوشتن، حساب کردن و درک مفاهیم علمی است - نسبت به دیگران تفاوتی برجسته دارند.
» ( بحث دوم؛ رویکردهای آموزشی سردبیر مجلة رشد پیشدبستانی، در آغاز بحث دوم ضمن تأکید بر طبقهبندی شیوههای آموزشی و بررسی معایب و محاسن هر یک، به مقایسة دو شیوة مربیمحوری و کودکمحوری پرداخت و در توضیح خصوصیات این دو شیوه گفت: «در شیوة مربیمحور، محور اصلی آموزش، خود مربی است که خودش طرح سؤال میکند، خودش پاسخ میدهد و خودش ارزشیابی و تصمیمگیری میکند.
گزارش سفر استانی مجلة رشد پیشدبستانی به استان کهگیلویهوبویراحمد از پایتخت خاکستری به پایتخت سبز سمیه اسدی در رویکردهای کودکمحور، کودکان مطیع شما نیستند؛ خود، اندیشهورزی میکنند و موضوع آموزش با خودشان آغاز میشود دکترفرخنده مفیدی"