چکیده:
فضا یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار در امر آموزش بهشمار میرود. در شرایط موجود، بسیاری از مراکز آموزشی ما فضاهای کاملا استاندارد ندارند. بر این اساس، باید فضا را بهگونهای انعطافپذیر طراحی کنیم که در شرایط مختلف بتواند ما را به سمت هدف اصلی خویش، یعنی یادگیری، هدایت کند. در این صورت، در تعریف فضای آموزشی «استانداردهای غیرقابل تغییر» به «استاندارد نمودن محیط برای روی دادن اتفاق یادگیری» تغییر میکند.حال با توجه به این فضای منعطف، چه برنامة آموزشیای میتوان پیشنهاد کرد که ضمن حفظ اهداف خود و تحتالشعاع قرار نگرفتن این فضا خود نیز با آن سازگار باشد؟این مقاله در موضوع موردنظر برنامهریزی چندبعدی را پیشنهاد و ارائه میکند.
خلاصه ماشینی:
"به راستی، با این مشکلات و محدودیتها چه باید کرد؟ آیا نباید قبل از تنظیم فضا برنامهای را مدنظر قرار داد و با توجه به اهداف، روش، محتوا و امکانات آن، فضا را سازماندهی کرد؟ اما سؤال این است که حالکه بسیاری از فضاها ساخته شده و در حال استفادهاند، چطور باید مورد استفاده قرار گیرند که بهترین بازده را داشته باشند؟ در واقع، طراحی فضا را باید اینگونه تعریف کنیم: «استاندارد نمودن محیط برای روی دادن اتفاق یادگیری».
برنامهریزی چندبعدی در جهت ایجاد محیطی غنی در بهکارگیری حداکثر مؤلفههای زندگی برای پرورش و حضور فعال کودک، بنیانهای هنری، علمی و فناورانه را مورد توجه قرار داده است انتظارات خانواده نظام ارزشی خانواده نظام اقتصادی خانواده نظام فرهنگی خانواده انتظارات جامعه نظام اقتصادی جامعه نظام فرهنگی، ارزشی جامعه نظام اجتماعی جامعه مهارت دانش فراگیرنده نگرش انتظارات مدرسه نظام آموزشی مدرسه نظام ارزشی مدرسه امکانات و محدودیتهای مدرسه طرح ۱: مؤلفههای مؤثر در یادگیری و شوق دانستن/ سواد علمی و فناورانه چندبعدی (نمودار شمارة ۱، بازرگان، ۱۳۸۴: ۱۸) جستوجو، گفتوگو، گردش علمی نقاشی و کاردستی ترانه و سرود، موسیقی بازی ارائه کار گروهی و جشنها نمایش، تئاتر، فیلم شعر و سرودخوانی قصهگویی و قصهخوانی بعد فعالیتهای مورد علاقه کودک مشاهده طبقهبندی اندازهگیری برقراری ارتباط استنتاج جمعآوری، ثبت و تفسیر یافتهها فرضیهسازی الگوسازی و کاربردهای آن آزمایش تجزیه و تحلیل ترکیب ارزشیابی کاربرد خلق اندیشه بیان اندیشه حمل و نقل ارتباطات و رسانهها آسمان ایران و جهان آب و هوا زمین و آنچه در آن است غذا خانه و کودکستان من و ما بعد موضوعات پروژههایی که برگرفته از زندگی کودکاند."