چکیده:
متن «نقاشی قهوهخانهای» متضمن معانی متعدد براساس دیدگاهی خاص است که بهصورت مجموعهای منظم جمیع مقاصد را با تصویری معین نمایش میدهد و نشانههای تصویری روایتشده توسط نقاش نیز با اشاراتی ذهن خواننده را بهسوی رمزگشایی هدایت میکند.به بیان دیگر، زبان و بیان نمادین در برابر امور عقلی و بیانهای منطقی از قدرت بالاتری برخوردار است. چراکه با ظرفیتی که نمادها در بیان مفاهیم دارند، میتوان گسترة وسیعتری از مفاهیم، بهخصوص امور ورای ماده، را بیان نمود که دانش خوانش چنین متنهایی را در آنچه نظریهپردازان ادبیات «علم نشانهشناسی» مینامند، برای ما فراهم میآورد.
خلاصه ماشینی:
"از متن تا تصویر: نشانهشناسی صورت و معنا در نقاشی قهوهخانهای رزم رستم و اسفندیار ( مأخذ: مدبر، مجموعة فرهنگی سعدآباد) لیلا تقوی کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، آموزشوپرورش شیراز ناحیة ۳ رزم رستم و اسفندیار به رقم محمد مدبر چکیده متن «نقاشی قهوهخانهای» متضمن معانی متعدد براساس دیدگاهی خاص است که بهصورت مجموعهای منظم جمیع مقاصد را با تصویری معین نمایش میدهد و نشانههای تصویری روایتشده توسط نقاش نیز با اشاراتی ذهن خواننده را بهسوی رمزگشایی هدایت میکند.
طرح فرضیة نشانهشناسی لایهای، (ماخذ: سجودی، ۱۳۸۲: ۲۰۱) هر اثری در یک موقعیت تاریخی- اجتماعی خاص خلق شده و در چنین موقعیتی در چشم مخاطبانش دارای کارکردی خاص است مدبر کار نقاشی روی بوم و پرده را در قهوهخانه و به تشویق و سفارش حسین قوللر، دوست دوران کودکی و یار همراه قلم نقاشیاش آغازکرد در وجود انسان دو نیروی متضاد در جدالاند: یکی روح یا نفس ناطقه یا دل، که جوهر الهی انسان است، و یکی نفس، که جوهر ذاتی و جنبة حیوانی انسان است مقاله هنرهای تجسمی چالشـــی نـــو بـرای مخاطــب مریم یگانه کارشناس ارشد هنر (انیمیشن)"