چکیده:
این پژوهش، تاثیر رشد مخارج دولت و منابع تامین مالی دولت شامل رشد درآمدهای مالیاتی، رشد درآمدهای نفتی و رشد بدهیهای دولت را بر رشد اقتصادی در ایران، طی دوره زمانی 1352 تا 1389 و در قالب مدل غیرخطی انتقال ملایم STR مورد بررسی قرار میدهد. نتایج نشان میدهد که با لحاظ نرخ تورم به عنوان متغیر انتقال، رابطه غیرخطی معناداری میان رشد اقتصادی با رشد مخارج دولت و رشد منابع تامین مالی مخارج دولت وجود دارد. نتایج همچنین نشان میدهد حد آستانه متغیر انتقال، برابر با 98/13 درصد است و سرعت انتقال بین رژیمی برابر با 63/16 است. بر پایه نتایج، ضرایب اثرگذاری رشد مخارج دولت، رشد درآمدهای مالیاتی، رشد درآمدهای نفتی، رشد بدهیهای دولت و نرخ تورم بر رشد اقتصادی در رژیم حدی اول زمانی که تورم پایینتر از حد آستانه است، به ترتیب مثبت، منفی، منفی، منفی و مثبت و معنیدار هستند. در رژیم حدی دوم که تورم بالاتر از حد آستانه است، ضریب اثرگذاری متغیرهای بالا به ترتیب منفی، مثبت، مثبت، منفی و منفی و معنیدار هستند. این نتایج بر لزوم کنترل تورم و کاهش اتکای دولت به درآمدهای نفتی و بدهیهای بانکی دلالت دارد.
This study investigates the impacts on government spending and its financing resources including tax revenues، oil revenues and government debts on GDP in Iran during 1350 to 1387 period. For this regards، Smooth Transition Regression (STR) model has been employed. The results show that، there is a significant nonlinear relationship among government spending and its financing resources and GDP with respect to inflation as a transition variable. The STR estimation results show that، threshold value of inflation is 14.8 percent and smoothing parameter is equal to 10. Based on the results، in first regime where inflation is lower than threshold value، government spending، tax revenues، oil revenues، government debts and inflation have positive، negative، negative، positive and positive effects on GDP، respectively. In second regime، where inflation is higher than threshold value، the maintained variables have negative، positive، positive negative and negative effects on GDP. All the estimated coefficients of model are significant. The results of robustness check tests also indicate on enough validity of STR model in order to fit the maintained relationship. These results emphasis on inflation control and necessarily of reduction the government dependence on oil revenues and banking debts.
خلاصه ماشینی:
"حال بر اساس مدل STR رابطه بین مخارج دولت، منابع تامین مالی آن و تولید را در ایران به صورت معادله (6) تصریح میکنیم: (6) - Logistic -Exponential که در آن، رشد مخارج مصرفی واقعی دولت (GC)، رشد درآمدهای مالیاتی واقعی دولت (TAX)، رشد درآمدهای نفتی واقعی دولت (OIL) و رشد بدهیهای واقعی دولت به بانک مرکزی (DEBT) بر حسب درصد، نرخ تورم (INF) بر پایه شاخص CPI و رشد تولید ناخالص داخلی واقعی بدون احتساب نفت (G) بر حسب درصد و به صورت سالانه در فاصله زمانی 1352 تا 1389 استفاده میشود.
از طرف دیگر نتایج آزمونهای چندگانه F2، F3 و F4، زمانی که متغیر انتقال هر یک از متغیرهای توضیحی نرخ تورم یا رشد بدهیهای دولت باشد، مدل بهینه غیرخطی لاجستیک با یک بار تغییر رژیم است، با این حال سطح معنیداری آمارههای آزمونهای چندگانه F انتخاب متغیر تورم به عنوان متغیر انتقال این رابطه را قویتر و محتملتر نشان میدهد.
بدین ترتیب معادله برآوردشده لگاریتم تولید داخلی بدون نفت بر حسب متغیرهای توضیحی مخارج مصرفی دولت، منابع تامین مالی مخارج دولت و نرخ تورم به صورت زیر است: (9) دو رژیم حدی مدل بالا، یعنی حالتی که تابع انتقال مقادیر صفر یا یک (F=0 , F=1) را دارد به صورت زیر تصریح میشوند: رژیم حدی اول (F=0)، (10) رژیم حدی دوم (F=1)، (11) بر پایه روابط (10) و (11)، متغیر رشد مخارج دولت در رژیم اول با ضریب 82/0 مثبت بر رشد تولید ناخالص داخلی تاثیرگذار است."