چکیده:
فراخوانی میراث در شعر معاصر عربی پدیدهای نوظهور است که مورد توجه شاعران بسیاری قرار گرفته، و نظریهپردازانی مثل علی عشری زاید و احسان عباس به تبیین اصول و عوامل بکارگیری آن پرداختهاند. فراخوانی هنری است که شاعر معاصر به واسطه آن اهداف خود را بیان مینماید و تجربههای جدید شعری خویش را بازگو میکند. این پژوهش بر آن است از میان میراثهای بکاررفته در اشعار دو شاعر معاصر فارسی و عربی یعنی نازک الملائکه و طاهره صفارزاده به بررسی و تحلیل فراخوانی میراث اسطورهای بپردازد.فراخوانی میراث در شعر معاصر عربی پدیده ای نوظهور است کـه مـورد توجـه شـاعران بسیاری قرار گرفته ، و نظریه پردازانی مثل علی عشری زاید و احسان عبـاس بـه تبیـین اصول و عوامل بکارگیری آن پرداخته اند. فراخوانی هنـری اسـت کـه شـاعر معاصـر بـه واسطه آن اهداف خود را بیان مینماید و تجربـه هـای جدیـد شـعری خـویش را بـازگو میکند. این پژوهش بر آن است از میان میراث های بکاررفته در اشعار دو شـاعر معاصـر فارسی و عربی یعنی نازک الملائکه و طاهره صـفارزاده بـه بررسـی و تحلیـل فراخـوانی میراث اسطوره ای بپردازد.
خلاصه ماشینی:
"چه عواملی در بکارگیری میـراث اسـطوره ای در شـعر نـازک الملائکـه و طـاهره صفارزاده دخیل بوده است ؟ پیشینه پژوهش اسطوره های موجود در اشعار دو شاعر تقریبا مورد بررسی قرار گرفته اند اما هیچ یک از دیدگاه فراخوانی یا همان «التعبیر به » کـه قـبلا بیـان شـد، تحلیـل نشـده انـد و عوامـل بکارگیری اسطوره بر اساس مراحل حیات شعری مورد نقد و بررسی قـرار نگرفتـه اسـت ، بلکه بیش تر از منظر نماد و رمز و یا صرف بکارگیری اسطوره که همـان «التعبیـر عنـه » است بررسی گردیده اند.
همان طور که ملاحظه میشود از میان شانزده اسطوره بکاررفتـه در اشـعار صـفارزاده تنها شش اسطوره در بخش فراخوانی میگنجد که در نمودار زیر نمایش داده میشود: با توجه به بررسیهای انجام شده در خصوص فراخوانی میراث در شعر نازک الملائکـه و طاهره صفارزاده ، میتوان گفت که هر دو شاعر به یـک انـدازه از ایـن اسـلوب اسـتفاده کرده اند: نتیجه بحث با بررسی انجام شده در دو دیوان نازک الملائکه میتـوان پـی بـرد وی از دو اسـطوره یونانی(میــداس و آپولــو)، از دو اســطوره هنــدی(هیاواثا و بــودا) و از دو اســطوره عربــی (آدونیس برای سوریه و تاییس برای مصر) بهره گرفته است ."