چکیده:
<font size="3" face="times new roman, times, serif"> امروزه بحث تجارت الکترونیک در صدر اولویتهای سازمانها قرار گرفته است و سازمانهای ورزشی نیز با بهرهگیری از ابزارهای اینترنت و وبسایت میتوانند تأثیر مهمی بر گرایش و ترغیب مشتری به بهرهگیری از خدمات سازمان خود داشته و با روشی مقرون به صرفه به یک سازمان پیشرو در بازار، عرضه، تحویل و خدمت تبدیل گردند. از طرفی ایجاد و گسترش تجارت الکترونیک در تمام رشتههای موجود با موانع و چالشهای عمدهای روبهرو است. بنابراین هدف تحقیق حاضر بررسی موانع تجارت الکترونیک شرکتهای تولیدکننده لوازم و تجهیزات ورزشی از دیدگاه مدیران ورزش کشور است. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران ورزش کشور شامل مدیران کل ادراه ورزش و جوانان کشور، رؤسای فدراسیون فعال و مدیران ستادی وزارت ورزش بودهاند. بعلت محدودیت، نمونه آماری برابر با جامعه آماری و به صورت تمام شمار بوده و بر این اساس ۵۷ نفر پاسخگوی پرسشنامه بودند. در این تحقیق در دو بخش به جمعآوری اطلاعات اقدام شد. اول در زمینه اطلاعات تئوریک و پیشینه تحقیق که با استفاده از منابع کتابخانهای، اینترنت، مقالات و پایاننامهها در مورد موانع تجارت الکترونیک انجام شد و در بخش دیگر از پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات در مورد سؤالات تحقیق استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که هفت عامل آمادگی مشتریان، عدم آمادگی شرکتها، موانع مدیریتی، عدم وجود رقابت، موانع فنی، موانع قانونی و موانع مالی به ترتیب با ضرایب ۰/۸۸۳، ۰/۸۵۹، ۰/۸۵۳، ۰/۸۳۶، ۰/۸۰۱، ۰/۷۹۶ و ۰/۶۹۲ دارای رتبه اول تا هفتم میباشند. به طور کلی باتوجه به این که محیط تجاری در حال پیشرفت است مدیران نیز باید با سیستمهای تجاری آشنا بوده و آنان را در سرلوحه برنامههای خویش قرار دهند و در رفع موانع آن بکوشند. امید است مدیران بتوانند با در نظر گرفتن موارد فوق الذکر بتوانند موانع را مرتفع و به این مهم دست پیدا کنند. </font>
خلاصه ماشینی:
"Aljifri, Pons, and Collins (2003), Wagner, Fillis, and Johansson (2003), Stockdale and Standing (2004), Tan, Tyler, and Manica (2007), Arivoli, Upadhyay, and Venkatesan (2011), Lawrence (2013), and Ihlström and Nilsson (2001) studied the important barriers and disincentives to the implementation of e- commerce such as lack of information security and technical and industrial infrastructures, weak education, training, and awareness about the internet, failure in understanding the needs of small and medium-sized companies, paucity of skilled personnel specializing in computer and information technology, lack of cooperation and coordination between the legal and political environment of a country with governmental laws and regulations, and cultural and social considerations (4-10).
Thus, due to the rapid growth and changes in global and domestic markets, especially in sports equipment and goods, intense competition between companies, the importance and necessity for using IT-based business in the marketing of sports goods, lack of information sources, and existence of no field research on e-commerce in the sports industry in Iran, studying the barriers to the use of e-commerce in companies producing sports goods and equipment seems to be necessary.
The results of factor analysis showed that sports administrators believe that customer readiness, company readiness, administrative barriers, lack of adequate competition, technical barriers, legal barriers, and financial barriers, respectively, are the priorities of barriers to the application of e- commerce in companies producing sports equipment and goods (Table 2, 3, and 4)."