چکیده:
هدف این مقاله آن است با معرفی کوتاه شکل(فرم) کتاب، به محتوا و درون مایه های موجود در اثر پرداخته، و به دور از هرگونه عیب جویی، به صورتی هرچند کوتاه، نکات علمی و پژوهشی که در اثر رعایت نشده است را معرفی کند. در ابتدای این تحقیق با تاکید بر تز مولف مرده است رولان بارت، سعی شده که با نهایت احترام به مولف اثر، ملاحظات و تعریف های بیهوده را کنار گذاشته، و با واکاوی های لازم به گونه ای شفاف و صریح، نقدی درون ماندگار ارائه شود. اما قبل از آن نگاهی اجمالی به انواع هنرها مانند هنر برای هنر، هنر پیرو و هنر پیش رو داشته، و با ذکر تعریف هایی از آنها، در ادامه تحقیق، به هنرهای جدید نیز اشاره میکنیم. تا در نهایت دلایلی را مبنی بر به روز نبودن این کتاب متذکر شویم. در ضمن قبل از نتیجه گیری پیشنهاداتی در زمینه ی این کتاب مطرح شده است، که می تواند خواننده را بیش از پیش با رویکرد جامعه شناسی در هنر آشنا کند. در مرحله ی آخریعنی نتیجه گیری، کلیه مواردی که می بایست در زمینه ی نقد این کتاب رعایت شود، به ترتیب اعلام شده است.
خلاصه ماشینی:
"لذا کتاب حاضر اثری چند بعدی در حوزه ی جامعه شناسی و هنر نیست و با کمال احترام نسبت به مولف ، باید ذکر شود که کتاب علاوه بر موارد یاد شده به لحاظ ساختاری نیز دارای کاستی هایی است که باید به ان پرداخت و برای استفاده بیش تر علاقمندان و دانشجویان رفع نقص نمود،زیرا کتاب دارای مشکلاتی چون : ١-نداشتن فهرست منابع در پایان کتاب که هم ایرادی پژوهشی محسوب می شود و هم علمی ٢- به روز نبودن اثر، زیرا این کتاب نمی تواند حتی نیمی از خواسته های یک دانشجو و یا یک پژوهشگر در این عرصه را پوشش دهد(براساس زمان پدید آورد و عدم تجدید نظر در آن ) ٣- فقدان نظریات جامعه شناسانی که در عرصه جامعه شناسی و هنر فعالیت کرده اند، و همچنین هنرمندانی که معاصر هستند و اتفاقات مهمی را در در سطوح کشور خود و جهان بوجود آورده اند.
از جمله پیشنهاد های کاربردی در زمینه ی این کتاب علاوه بر رعایت کردن نکات و اشکالات ذکر شده ، تغییر سر فصل ها و ترتیب دادن فهرست های به روز جهانی ، نسبت به موضوع جامعه شناسی هنر، و از طرفی بررسی جایگاه و اهمیت درس ،جامعه شناسی هنر،در بین دروس ، و اختصاص زمان و نحوه پرداختن به آن در برنامه های آموزشی ،وزارت علوم وفناوری است ."