چکیده:
نظر به اهمیت طراحی آموزش و نقش آن در ایجاد محیط یادگیری موثر، امروزه سازمانهای مختلف تجاری ، صنعتی ، خدماتی و بسیاری از مراکز آموزشی به طراحی آموزشی توجه خاصی مبذول داشته اند. علی رغم گسترش روزافزون طراحی آموزشی در مجامع علمی جهانی ؛ با این حال ، در این خصوص ، منابع علمی و متون درسی معتبر به زبان فارسی که بتواند نیازهای متخصصان و دانشجویان را برآورده سازد انگشت شمارند. کتاب «طراحی آموزش اثربخش » منبع سودمندی است که در سالهای اخیر در اختیار متخصصان ، کارشناسان ، و دانشجویان قرار گرفته است . در این مقاله ، کتاب مذکور نقد شده است . در یک دید کلی ، کتاب مورد بررسی ، به عنوان یک کتاب درسی دانشگاهی ، علاوه بر ویژگیهای مثبت شکلی ، از امتیازهای محتوایی نظیر جامعیت ، غنای علمی ، و همچنین اثربخشی آموزشی برخوردار است . مولفان در این کتاب ، یک الگوی طراحی آموزشی را ارائه داده اند که برگرفته از مبانی علمی و همچنین سوابق تجربی آنان است . وجود بخشهای متنوع ، سبب شده است که کتاب مورد بررسی علاوه بر علمی بودن ، از ویژگی درسی و آموزشی بودن نیز برخوردار باشد. در کنار مزیتهای یاد شده ، کتاب دارای معدود کاستی هایی است که در این مقاله ذکر شده است .
خلاصه ماشینی:
"غلامحسین رحیمی دوست که خود دانش آموخته رشته تکنولوژی آموزشی است کتاب تخصصی طراحی آموزش اثربخش را ترجمه و انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز آن را برای نخستین بار در سال ١٣٨٧ در ٧٣٣ صفحه به زبان فارسی منتشر کرده است .
برای نمونه در کتاب نحوه نگارش هدفهای آموزشی رفتاری شرح داده شده است و از سوی دیگر تحلیل یادگیرنده و زمینه به عنوان یکی از فعالیت های مهم فرایند طراحی آموزشی تشریح شده است .
حتی در سازماندهی محتوای کتاب نیز به گونه ای عمل شده است که با ارائه سناریوهای آغازین هر فصل و بخش هایی با عنوان "تجربه متخصص "، به نوعی مطالب به زمینه مرتبط گردد و فرصتی برای انتقال بهتر یادگیری فراهم آید.
٨) یکی دیگر از نقاط قوت کتاب آن است که مولفان در الگوی خود تنها به خود فرایند طراحی آموزشی نپرداخته اند بلکه علاوه بر تشریح دقیق این فرایند، جایگاه طراحی آموزشی در ساختار سازمان ، چگونگی تامین مالی پروژه طراحی آموزشی ، و همچنین پشتیبانی از فعالیت های طراحی آموزشی را نیز مطرح کرده اند.
همان گونه که پیشتر نیز اشاره شد بحث محوری کتاب ارائه یک الگو به عنوان ابزار طراحی آموزشی است و این ابزار هنگامی که مورد استفاده قرار گیرد، نتایج حاصل از آن دارای جهت گیری ارزشی است .
٥) گرچه مولفان در زمینه طراحی آموزشی دارای علم و تجربه هستند و کتاب طراحی آموزش اثربخش نیز به عنوان محصول علم و تجربه آنها، اثری قابل قبول و علمی است ، با این حال در اندک مواردی ، طرح و بحث برخی موضوعات به صورت سطحی انجام شده است ."