چکیده:
هدف این مطالعه ، ارزشیابی ، نقد و تحلیل کتابی در حوزه تدریس و تربیت معلم است . در ارزشیابی کتاب از روش تحلیل محتوا استفاده شـده اسـت . نمونـه مـورد بررسی کتاب نگرشی کاربردی بر روشهای تدریس و هنر معلمی تـالیف غلامعلـی سرمد است . متن کتاب به زبانی ساده و روان تدوین شده است . توزیع محتـوا بـین فصول پانزدهگانه کتاب نسبتا خوب و متعادل صورت گرفته است . مثال های ارائـه شده در متن کتاب اغلب بومی بوده و براسـاس تجربیـات نویسـنده تـدوین شـده است . محتوای کتاب از لحاظ ویرایش و دستور زبان فارسی خوب تدوین شـده و دارای کمترین میزان غلط نگارشی است . در نقد کتاب می توان بـه ایـن یافتـه هـا اشاره کرد: کتاب فاقد مقدمه کلی یا پیشگفتار و فهرسـت تفصـیلی اسـت . چیـنش فصول مختلف کتاب کنار هم از یک سیر منطقـی برخـوردار نیسـت . جـای مبـانی نظری و نتایج پژوهش های مرتبط با حـوزه تـدریس - یـادگیری در کتـاب خـالی است . همچنین به روش های مدرن تدریس بسیار کم پرداخته شـده اسـت . بطـور کلی محتوای کتاب نتوانسته است انتظار خواننده را از عنوان کتاب یعنی تاکیـد بـر سه ویژگی روشهای تدریس ، کاربردی بودن و جنبه هنری تدریس ، برآورده سازد.
خلاصه ماشینی:
"این ویژگی برای کسانی که علاقه مند به حرفه معلمی هستند و در عین حال شناخت تخصصی از دانش آموزش و پرورش به طور کلی و فرایند تدریس - یادگیری (Learning –Teaching ) بطور اخص ندارند می تواند قابل استفاده باشد.
با توجه به بخشی از عنوان کتاب یعنی « هنر معلمی » لازم است مؤلف کتاب با توجه به مبانی نظری و پژوهش های انجام شده ابتدا دیدگاه های مختلف در باره علم یا هنر بودن تدریس را مطرح کند و سپس ضمن جمع بندی به طرح دیدگاه خود در این زمینه بپردازد.
در صفحه ١٦ کتاب ١٨ مورد به عنوان مکمل هنرمندی و علم مدرس نقل شده است در حالی که موارد مربوط به جنبه هنری یا عملی تدریس از هم تفکیک نشده و این امر برابهام موضوع افزوده است .
هرچند نویسنده عنوان فصل اول کتاب را به « کلیات » اختصاص داده است اما در این فصل به موضوع معرفی فصلهای پانزده گانه کتاب و نیز هدف از تدوین کتاب ، مخاطبان اصلی و نیز کاربرد مباحث مطرح شده در کتاب اشاره کافی نشده است .
همچنین فصل هشتم با عنوان « عوامل موثر در کارایی معلم » و فصل چهاردهم با عنوان « معلم خوب کیست ؟» هر دو در بردارنده عواملی هستند که به اثر بخشی کارکرد معلمان کمک می ١٤٠ نقدی بر کتاب «نگرشی کاربردی بر: روشهای تدریس و هنر معلمی » کنند؛ در نتیجه پیشنهاد می شود مطالب این دو فصل نیز در هم ادغام شوند."