چکیده:
هدف این پژوهش طراحی درس اخلاق فناوری اطلاعات با اسـتفاده از نیازسـنجی دانشجویان و تعیین سرفصلهای درس مربوطه است که در این راسـتا بـه طراحـی این درس برای دانشجویان علـوم تربیتـی گـرایش تکنولـوژی آموزشـی در مقطـع کارشناسی ارشد پرداخته شده است . روش پژوهش به این ترتیب بـوده اسـت کـه درابتدا با مطالعه ی همه جانبه ی منابع ، بالاخص اسناد بالادستی ، مولفه هـای حـال و آینده ی اخلاق فناوری در ایران استخراج شد و با توجه به مولفه های بدست آمده ، پرسشنامه در دو قالب برای دانشجویان و کارشناسـان طراحـی گردیـد. از تکمیـل پرسشنامه توسط متخصصین مربوطه هشت مولفـه جهـت نیازسـنجی دانشـجویان تعیین گردید. این هشـت مولفـه عبارتنـد از: کلیـات و تاریخچـه اخـلاق فنـاوری اطلاعات ، آزادی دسترسی ، مالکیت معنوی ،حریم خصوصی ، امنیت اطلاعات ، اعتبار اطلاعات و نهاد خانواده . با تحلیل پرسشنامه های دانشجویان ، اهداف و سرفصلهای درس مشخص شدند. با تحلیـل نتـایج حاصـل از نیازسـنجی دانشـجویان ، میـزان اهمیت مقوله های اخلاق فناوری اطلاعات در درس مربوطه تعیین شـد و بـا بهـره گیری از نظرسنجی متخصصـین و نیـاز سـنجی دانشـجویان ، اهـداف دوره تعیـین وطراحی درس اخلاق فناوری بر اساس الگوی کمپ صورت گرفت .
خلاصه ماشینی:
"( ,Calluzzo& Cante ٢٠٠٤)؛ در تحقیقات داخلی می توان گفـت کـه در ایـن زمینـه کـار پژوهشـی صـورت نگرفته است و فعالیتهایی که انجام شده به صورت مطالعات میدانی و مقالات ترویجـی بوده است که در میان آنها کار ابطحـی (١٣٨٧) بـه عنـوان آمـوزش دروس دانشـگاهی اخلاق در فناوری برای دانشجویان رشته کامپیوتر وجود دارد.
مولفه های کلی که به دو صـورت در اختیار اساتید و دانشجویان قرار گرفتند شامل : ١- داشتن آگاهی از مفاهیم کلی اخـلاق فناوری اطلاعات ٢- آگاهی از تاریخچه اخلاق فناوری ٣- داشتن شـناخت نسـبت بـه اخلاق نشر اطلاعات در فضای مجازی ٤- آگاهی کامل از مصادیق حریم خصوصی ٥- داشتن اطلاعات کافی نسبت به حقوق مالکیت فکری ٦- شناخت کامل نسبت به آزادی دسترسی به اطلاعات ٧- رعایت کرامت انسانی در مواجهه با فناوریهایی چون اینترنـت و تلفن همراه ٨- پرهیز از نشر اکاذیب ٩- آگـاهی از اعتبـار و صـحت اطلاعـات ١٠- شناخت نسبت به حوزه و قوانین امنیت اطلاعات ١١- شناخت کامل نسبت به چیسـتی و چگونگی هویت مجازی و قوانین آن ١٢- شـناخت حـدود و مـرز دنیـای واقعـی و مجازی ١٣- شناخت کامل نسبت به حدود و قوانین حق نظارت ١٤- حراست از نهـاد خانواده در فضای سایبر ١٥- آگاهی از چیسـتی و قـوانین پـالایش محتـوا و فیلترینـگ محتوا (سانسور) با توجه به همپوشانی برخی موارد، پس از بررسی و تحلیل پاسخها تصمیم بـه ترکیـب برخی از مؤلفه ها گرفته شد، و مطرح کردن آنها در پرسشنامه به صورت مجزا، صرفا به منظور وضوح بیشتر موارد، برای پاسخ دهنده ها بـود."