چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی جامع تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی انجام شد. روش این مطالعه با توجه به گزارههای تحقیق، از نوع توصیفی و کیفی است که در دو مرحله کتابخانهای و اجرای روش دلفی و با مراجعه به 25 نفر از خبرگان دانشگاهی و افراد اجرایی انجام شده است. در مرحله اول با رویکرد اکتشافی ـ تطبیقی و مطالعه ادبیات، فعالیتها و مراحل فرایند تجاریسازی شناسایی شده و نیز مهمترین مؤلفههای تأثیرگذار بر تجاریسازی احصاء شدند. سپس، با بهرهگیری از نظریه سهشاخگی (3c) هر کدام از مؤلفهها براساس ویژگیهایشان در سه دسته عوامل زمینهای، محتوایی و ساختاری طبقهبندی شدند. با ترکیب متغیرها و ایجاد سه بعد زمینهای، محتوایی و ساختاری و نیز مراحل فرایند تجاریسازی، چارچوب مفهومی تحقیق ارائه شده و سپس، چارچوب مفهومی پیشنهادی با استفاده از روش تحقیق کیفی و مراجعه به خبرگان و کسب نظر آنها در طی سه دور دلفی اعتبارسنجی و مدل نهایی تحقیق طراحی شد. براساس یافتههای این پژوهش، فرایند تجاریسازی در هشت مرحله شناسایی شده و در مورد 29 مؤلفه مؤثر بر تجاریسازی تحقیقات با مقدار ضریب توافق کندال 804/0 بین صاحبنظران اجماع و اتفاقنظر حاصل شد. همچنین، بررسی نظرات خبرگان درباره عوامل سهگانه مؤثر بر تجاریسازی تحقیقات با آزمون فریدمن، نشان داد عوامل زمینهای با رتبه اول و عوامل محتوایی و ساختاری بهترتیب در رتبههای دوم و سوم اولویتبندی اعضای پانل قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"همچنین ،بررسی نظرات خبرگان درباره عوامل سه گانه مؤثربرتجاریسازی تحقیقات باآزمون فریدمن ،نشان داد عوامل زمینه ای بارتبه اول وعوامل محتوایی وساختاری به ترتیب دررتبه های دوم وسوم اولویت بندی اعضای پانل قرارگرفته است .
جدول ١ـ مطالعه تطبیقی اجزای چارچوب مفهومی (تطبیق فرایند تجاری سازی با استناد به منابع ) فعالیت ها، مراحل و روش های تجاری سازی منبع پیدایش ایده وانجام پژوهش علمی ،مستندسازی وقابلیت ارائه وانتشار نتایج ودستاوردهای انجام پژوهش درقالب دارایی فکری ،تعیین راهبرد مگنوس (٢٠٠٤) تجاریسازی ،ایجادتشکیلات بهره برداری درقالب شرکت ،تحقیقات مهدی (٢٠٠٧) تولیدنیمه صنعتی وتعیین راهبردتولیدصنعتی وتجاری .
همچنین ،دربین عوامل ساختاری ،مؤلفه های برقراری روابط استراتژیک وگسترده بین دانشگاه باصنعت برای انتقال وجذب نتایج تحقیقات ،برنامه ریزی استراتژیک تحقیقات دانشگاهی ،همسویی سیاست ها،قوانین ومقررات وبخش های پشتیبانی دانشگاه هاباهدف تجاریسازی وتأمین منابع مالی لازم درمراحل اولیه فرایندتجاریسازی به ترتیب بابالاترین رتبه وبیش ترین اهمیت ودسترسی به منابع اطلاعاتی موردنیاز،ایجادمرکزتجاریسازی دردانشگاه هاوبرخورداری دانشگاه هاازتوانمندیهای سخت باکم ترین رتبه به عنوان کم اهمیت ترین مؤلفه های مؤثربرتجاریسازی ازسوی خبرگان انتخاب شدند.
همچنین ،مطالعات قبلی نگاه محدودوتک بعدی یعنی محتوایی یافرایندی به موضوع تجاریشدن تحقیقات داشته وبیش ترتحقیقات انجام شده درزمینه تجاریسازی ،بارویکردمحتوایی وناظربرعوامل مؤثربرتجاریسازی ونیزبرشناسایی عوامل کلیدی موفقیت درتجاریسازی بوده است ؛درحالیکه درپژوهش حاضربانگاه جامع ،فراگیرواستراتژیک باتلفیق رویکردهای فرایندی ومحتوایی وبابهره گیری ازنظریه سه شاخگی ونیزبامراجعه به خبرگان ،دست اندرکاران ومنتخبین عرصه علمی واجرایی تجاریسازی ،الگوی جامع تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی ارائه شد.
N. (2003); "Commercial Knowledge Transfers from Universities to Firms: Improving the Effectiveness of University–Industry Collaboration", Journal of High Technology Management Research, vol."