چکیده:
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای پژوهشهای کارآفرینی کشور است. جامعهی آماری، تمام مقالات منتشرشده دربارهی کارآفرینی و کسبوکار کوچک را (به استثنای مقالات فصلنامهی توسعهی کارآفرینی دانشگاه تهران) تا پایان سال 1391 به تعداد 189 مقاله را دربر گرفته است. تحلیل گرایشهای پژوهشی نشان داد که بیشترین تعداد پژوهشها در نشریهی «تحقیقات اقتصاد و توسعهی کشاورزی ایران» منتشر شده است و در بیشتر پژوهشها، جنبههای روانشناختی و رفتاری کارآفرینی موضوع اصلی بوده است. از نظر الگوهای پژوهشی، در بیشتر پژوهشها (9/62 درصد) از روش کمی استفاده شده است؛ فرد (15/39 درصد) و سازمان (63/29 درصد) بهترتیب سطح تحلیل غالب پژوهشها کارآفرینی است و بیشتر مطالعات بر روی دانشجویان و دانشآموختگان (52/18 درصد) صورت گرفته است. بهعلاوه، بیشتر پژوهشها از دادههای مقطعی (68/39 درصد) با استفاده از ابزار پرسشنامه (02/64 درصد) استفاده کردهاند و استفاده از دادههای طولی کمتر رایج است. همچنین 87/15 درصد پژوهشها در استان تهران انجام شده است. بیشتر پژوهشها توسط دو یا سه نویسنده (56/55 درصد) منتشر شده و 98/35 درصد پژوهشها حداقل دارای یک نویسندهی زن بودند. از منظر روند پژوهشی، نتایج نشان داد که پژوهشهای کارآفرینی در ایران روندی افزایشی داشته و از سال 1386 به بعد دارای رشد چشمگیری بوده است.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل محتوای پژوهش های کارآفرینی منتشر شـده در مجـلات علمـی کشـور (به استثنای مقالات فصـلنامه ی توسـعه ی کـارآفرینی دانشـگاه تهـران ) نشـان داد کـه اگرچـه هنـوز حوزه ی کارآفرینی در ایران جوان است و موضوعات ماهیت انتخابی دارند، اما موفقیت های مهم و دانش زیادی به دست آمده است ؛ مثلا در مورد ویژگی هـای روان شـناختی و رفتـاری کارآفرینـان ، کارآفرینی سازمانی و عوامل موفقیت و شکست کـارآفرینی نسـبت بـه گذشـته ، اکنـون اطلاعـات بیشتری در دسترس است ؛ اما با همه ی اینها، پژوهش ها هدایت نشده ، غیرمنسجم و پراکنـده اسـت و هنوز توسعه ی مفهومی و شناختی در این حوزه صـورت نگرفتـه اسـت و چـارچوب هـای پژوهشـی مورد توافقی نیز به دست نیامده است .
امـا نتـایج ایـن پـژوهش نشـان داد کـه ابـزار اصـلی در بیشـتر پژوهش ها پرسش نامه بوده است ، پس از آن درصد اندکی از پژوهش ها، مصاحبه و بررسی اسناد و مدارک پیشین را برای گردآوری داده ها مورد استفاده قرار داده انـد.
باید توجـه داشـت کـه آسـانی دسترسـی بـه نمونه های آماری دانشجویان و مدیران ، فقدان معیاری مشخص برای شناسایی کارآفرینان و سـختی دسترسی به آنها، در دسترس بودن پرسش نامه های استاندارد و متناسب با رویکرد ویژگی و رفتاری کارآفرینی و نبود پایگاه داده های آماری دقیق از کسب وکارهای کوچک و نوپا، سبب شده اسـت تا پژوهشگران کشور تمایل بیشتری به ارایه ی پژوهش های یک سطحی ، تک مقطعی بـا موضـوعات تکراری و کلیشه ای داشـته باشـند."