چکیده:
امروزه ایجاد همسویی و تناسب میان راهبردهای مدیریت منابع انسانی با راهبردهای تجاری سازمان، موضوعی است که بهعنوان یکی از مهمترین مؤلفههای مؤثر در بهبود عملکرد سازمانها مطرح است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر راهبردهای تجاری و منابع انسانی و همسویی آنها بر شاخصهای عملکردی کلیدی مالی و رضایت کارکنان انجام گردید و در آن شش فرضیهی اصلی مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوهی پژوهش، توصیفیپیمایشی بهشمار میرود. برای سنجش متغیرهای مورد نظر، از دو پرسشنامهباطیف پنجگزینهایلیکرت که در مجموع شامل 75 سؤالبود،استفادهشد. جامعهی آماری پژوهش حاضر، شرکتهای تابعهی سازمان ملی صنایع مس ایران بود و پرسشنامههای پژوهش میان 118 نفر از مدیران و معاونان و367 تن از کارکنان این شرکتها توزیع گردید. نتایج پژوهش، تأثیر مثبت انواع راهبردهای منابع انسانی و تجاری را بر شاخصهای عملکردی کلیدی مالی و رضایت کارکنان و عدم تأثیر همسویی این راهبردها را بر متغیرهای مورد نظر نشان داد.
خلاصه ماشینی:
"بحث و نتیجه گیری نتـایج برآمـده از ایـن پـژوهش نشـان داد کـه راهبردهـای تجـاری و منـابع انسـانی هـر کـدام به صورت مجزا بر شاخص های عملکردی کلیدی مالی و رضایت کارکنـان مؤثرنـد، پـژوهش هـای 120 پنه آ و ویلاسالرو١ (٢٠١٠) شامرا و مهلمات (٢٠١١) و افجه و همکاران (١٣٨٨) نیز راهبردهای منابع انسانی و تجاری را بر عملکـرد سـازمانی مـورد تأییـد قـرار داده انـد؛ امـا در پـژوهش حاضـر تـأثیر همسویی این راهبردها بر متغیرهای مورد نظر در شرکت های زیرمجموعه ی صنعت مس مورد تأیید 2 قرار نگرفت و این نتایج با نتایج برآمده از بسیاری از پژوهش ها از جمله هوسـلید (١٩٩٥)، آرتـور (١٩٩٢)، مک دوفی ٣ (١٩٩٥)، شولر و جکسـون (١٩٨٧)، پـایو و بوسـلای (٢٠٠٥)، کریستیانسـن و هایگز (٢٠٠٨) و...
در چنین محیطی ، دست یـابی بـه انطباق و همسویی در طول زمان ممکـن اسـت بـه متغیرهـای دیگـری مـثلا وجـود انعطـاف بـالا در سامانه ی مدیریت منابع انسانی بستگی داشته باشد و با توجـه بـه مـوارد بیـان شـده ، در شـرکت هـای زیرمجموعه ی صنایع مس ایران که عمـدتا دارای سـامانه ی مـدیریت منـابع انسـانی ثابـت هسـتند و تصمیمات نیروهای سیاسی و نهادی در اداره ی آن بسیار مؤثرند، ایجاد همسویی بـین ایـن سـامانه و راهبردهای تجاری که به دلیل قرار گرفتن در شرایط متغیر و پویای محیطـی ممکـن اسـت در حـال تغییرات مداوم باشد، بسیار مشکل است و این یکی از دلایلی است که چرایـی نبـود همسـویی بـین راهبردها را در بین شرکت های نمونه ی آماری پژوهش حاضر توجیه می کند."