چکیده:
هدف اصلی پژوهش تحلیل مؤلفه های هوش فرهنگی از متن برنامه تلویزیونی-ورزشی نود، بهعنوان پربینندهترین برنامه ورزشی ملی میباشد. روش تحقیق ازنظر استراتژی ترکیبی (توصیفی- کیفی)، ازنظر مسیر اجرا تحلیل محتوا، ازنظر هدف کاربردی، ازنظر شیوه جمعآوری داده ها اسنادی، ازنظر زمان موردبررسی حال نگر و ازنظر دوره زمانی مقطعی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه قسمت های برنامه نود است که توسط سیمای جمهوری اسلامی ایران در ششماهه اول سال 1393 پخششده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که مؤلفههای هوش فرهنگی برگرفته از نظریه انگ و ونداین (2004) از بیشترین به کمترین فراوانی درصدی شامل بعد رفتاری 61/33%، بعد انگیزشی 4/31%، بعد شناختی 61/30% و بعد فراشناختی 72/4% بود. لذا پیشنهاد می شود در جهت ارتقاء و غنا بخشی این ابعاد به ویژه بعد فراشناختی که زیربنای شکل گیری دیگر ابعاد است، بخشی از زمان برنامه به تحلیل رویدادهای ورزشی با رویکرد هوش فرهنگی اختصاص یابد. همچنین اعتلای سطوح و توجه به مؤلفههای هوش فرهنگی از طریق فرهنگ سازی این برنامه پربیننده، مدیران ورزشی، مسئولین و دست اندرکاران حوزه ورزش را تحت تأثیر قرار دهد.
The main purpose of this research is the extract of components of cultural intelligence from the popular TV program of Navad. This research is a descriptive - combination study from the perspective of strategy and the route is content analysis and the aim is objective and also the data is collected by documentary sources, the time study and the time period of research is sectional. The study population included all episodes of Navad program that show by the TV of Islamic Republic of Iran in first half of 1393. The study results showed that the components of cultural intelligence from the theory of Ang and Van Dyne (2004) from the highest to the lowest frequency percent included behavioral component 33/61%, motivational component 31/4%, cognitive component 30/61% and metacognitive component 4/72%. Therefore, it is recommended to enhance these dimensions especially metacognitive component as an essential aspect for the formation of other dimensions, Part of the program should be devoted to the analysis of sports events with cultural intelligence perspective. Also, the promotion of aspects and the attention of cultural intelligence components by this popular program can have a positive effect on the view of sports managers, administrators and those involved in the field of sport.
خلاصه ماشینی:
"برنامۀ نود با دعوت نمودن از دست اندرکاران ورزشی، مدیران مطرح ورزشی، مسؤولین باشگاه ها، بازیکنان و داوران و ارتباط مستقیم با مخاطبین ورزشی به نقد و بررسی رویدادهای ورزشی و واکاوی عوامل موفقیت و شکست تیم ها میپردازد، ازجمله این عوامل میتوان به پایداری در روابط درون و بین فرهنگی اعضا و گروه ها با تأکید بر سازه هوش فرهنگی و ابعاد آن اشاره نمود که کمتر موردتوجه واقع شده است .
در این پژوهش ، هر طبقه در سه دسته موردبررسی قرار گرفت ، که در جدول شماره ٦ به ارائه مصادیقی از برنامه تلویزیونی نود اشاره شده است : دستۀ اول (سطح واقعیت )، شامل آن دسته از رمزهایی است که جلوه های ظاهری دارد و در سطح مشاهده پذیر واقعیت بررسی میشوند (مانند ظاهر، پوشش ، چهره پردازی، محیط ، رفتار، گفتار، حرکات سر و دست ، صدا و غیره )؛ دسته دوم رمزها را رمزهای فنی تشکیل میدهد (سطح بازنمایی) در این سطح ، نکتۀ قابل توجه آن است که امکانات تکنیکی و فنی به برخی رمزهای اجتماعی دامن میزند.
٧٢% پوشـش داده است ، لذا پیشنهاد میشود در جهت ارتقاء و غنا بخشی این مؤلفه ها به ویژه بعد فراشناختی که زیربنای شکل گیری دیگـر ابعاد است را از طریق سیاست گذاریها فرهنگی برنامه ورزشی نود تلاش هدفمندانـه تـر و منسـجم تـری صـورت پـذیرد تـا اعتلای سطوح و توجه به مؤلفه های هوش فرهنگی در دستور کار مدیران ورزشی، مسئولین و دسـت انـدرکاران حـوزه ورزش قرار گیرد، چراکه هوش فرهنگی به مثابه ابزاری قدرتمند است که امکان دستیابی بـه موفقیـت و رشـد و ارتقـای ورزش را از 1."