چکیده:
به باور پژوهشگران، در ورای هر عمل خرید فرایند مهم تصمیمگیری نهفته است که باید بررسی شود. کاوش در رفتار مشتری به سازمانها کمک میکند که استراتژیهای بازاریابیشان را بهبود بخشند. بدین منظور در راستای طبقهبندی مشتریان، بر مبنای سبکهای خرید، پژوهشهای بسیاری انجام شده است که بینش عمیقی دربارة ذهن مصرفکننده در اختیار پژوهشگران و مدیران سازمانها قرار دادهاند و به تدوین استراتژیهای کاربردی کسب و کار منتج شدهاند. در این پژوهش مبتنی بر ادبیات پیشین و با در نظر گرفتن تفاوتهای فرهنگی و سپس آزمون مدل با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، چهارده گونه سبک خرید مناسب با زنان تهرانی در سه بعد جانمایی شد. در مرحلة بعد، به منظور بررسی وضعیت عملکردی مدل از تحلیل آماری استفاده شد که بهترتیب سبکهای کیفیتگرا، راحتگرا، جمعگرا، ارزشگرا، سلیقهگرا و قیمتگرا در حکم الگوهای رفتاری خرید زنان در صنعت پوشاک شهر تهران مشخص شدند.
خلاصه ماشینی:
", 1994 Arnold and Reynolds, 2003 tuber, 1997 Tai, 2005 قیمت گرا خرید خرید رضایت بخش مدگرا رضایت بخش رفتار مخصوص لذت از خرید برندگرا خرید به منظور رهاسازی استرس نمی دانم کیفیت گرا انجام فعالیت بهبود روحیه سردرگم شخصیت گرا فیزیکی احساس متفاوت حس مدگرا سلامت گرا نیازهای اجتماعی پیروی از مد جدید دوست شیک بودن کالا راحت گرا و زودخرید (کسب شأن ) لذت از خرید با دوستان و اقوام داشتن کیفیت گرا وفادار به فروشگاه یا احساس متفاوت حراج مارک برند بودن تخفیف قیمت گرا تأثیرپذیری در خرید تفریح و سرگرمی چانه زدن عادت گرا ترغیب از طریق خرید انگیزشی خاطره انگیز بودن خرید تبلیغات در نهایت با استفاده از آرای خبرگی و با توجه به پژوهش های پیشین ، مدل نهایی سبک های خرید زنان در بخش پوشاک استخراج شد.
٠٠٠ رد فرضیه نتایج به دست آمده از بررسی فرضیات اخص ٢-١ تا ٢-٣ نیز نشان می دهند از سه سبک خرید، زنان تهران فقط از سبک جمع گرایی بهره می برند و دو سبک مدگرایی و دیگرگرایی با توجه به سطح معنی داری در سبک های خرید بانوان تهرانی مشاهده نمی شوند (جدول ٦).
٠٠ رد فرضیه نتایج به دست آمده از بررسی فرضیه های اخص ٣-١ تا ٣-٧ نیز نشان می دهند آمارة آزمون سه فرضیة اخص ٣-١، ٣-٢ و ٣-٤ در سطح معنی داری محاسبه شده قرار نمی گیرند و در نتیجه ، این سه فرضیه پذیرفته می شوند و به نوعی ارزش گرایی ، سلیقه گرایی و راحت گرایی از سبک های خرید بانوان تهران است و چهار فرضیة ٣-٣، ٣-٥، ٣-٦، ٣-٧ مبنی بر پیروی از سبک های عادت گرایی ، هدف گرایی ، لذت گرایی و سردرگمی در خرید با توجه به سطح معنی داری و آمارة آزمون در سبک های خرید بانوان تهرانی مشاهده نمی شود (جدول ٨)."