چکیده:
توسعۀ منابع انسانی عامل کلیدی و پیششرط لازم برای دستیابی به توسعۀ پایدار روستایی بهشمار میرود. در این بین توجه به زنان و دختران روستایی، بهمنزلۀ نیمی از منابع انسانی بالقوۀ فعال جوامع روستایی، بر کسی پوشیده نیست. ازاینرو، جهت تحقق رشد و توسعة بلندمدت در این جوامع، پرداختن به مسائل و مشکلات آنان ضرورتی انکارناپذیر است. بنابراین، این پژوهش با هدف آسیبشناسی چالشها و مشکلاتدختران در جوامع روستاییانجام گرفت. جامعۀ مطالعهشده در این پژوهش را دختران دهستان ماهیدشت شهرستان کرمانشاه (3600N=) تشکیل دادند. سپس، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، 132 نفر از آنان برای نمونۀ تحقیق انتخاب و بهصورت انتساب متناسب این تعداد نمونه در میان 10 روستای این دهستان توزیع شدند. ضریب پایایی تحقیق نیز با استفاده از آلفای کرونباخ 7/0 بهدست آمد. طبق نتایج بهدستآمده از تحلیل عاملی، پنج عامل آسیبهای روانی، فقر آموزشیـ رفاهی، آسیبهای اجتماعی، فقر اقتصادیـ بهداشتی، و چالشهای فراروی ازدواج، 53/65درصد مشکلات دختران روستایی را بهخود اختصاص دادهاند.
خلاصه ماشینی:
"گرچه سال های گذشته ، با توجه به دیدگاه هـای موجـود در زمینـۀ زنـان و توسعه ، بهبود جایگاه اجتماعی و اقتصادی زنان و ارتقای شاخص های آن ها در فرایند توسـعۀ روستایی مورد توجه قرار گرفته است ، نتایج مطالعات انجام شده در ایـن زمینـه حـاکی از آن است که برنامه ریزیهای صورت گرفتـه ، بـا وجـود دسـتاوردهای بسـیار، نتوانسـته انـد بهبـود پایداری در شرایط دختران روستایی پدید آورند و به رفع محرومیت آنان از بسیاری از حقوق و خدماتی که در نقاط شهری برای دختران وجود دارد کمک کنند؛ به نحـوی کـه از زنـان و دختران روستایی به منزلۀ مستضعف ترین اقشار جامعه بزرگ ایران یاد میشود [٨].
جهـت بهره مندی دختران روستایی احداث شود؛ •دولت متناسب با شرایط دختران روستایی به تولید مـواد آموزشـی و کمـک آموزشـی اقدام کند و آن ها را به صورت مناسب در اختیار گروه هدف قرار دهد؛ •برای برطرف کردن مشکلات ارتباطی خانوارها با دختران روستایی و تقویت اعتماد به نفس و روحیۀ دختران روستایی جهت احقاق حقوق خود در محیط خانواده و روسـتا مراکز مشاوره در محیط روستا ایجاد شود؛ •کمک های مؤثر و کارآمد و شرایط به روز کارآفرینی و خوداشتغالی در میـان دختـران جوان روستایی فراهم شود؛ مانند: پرداخت وام های هدفمند؛ •اقدامات فرهنگی و ریشه ای جهت مرتفع کردن مشکلات اجتماعی و فرهنگی دختـران روستایی صورت پذیرد؛ مانند: برگزاری کلاس های ترویجی مداوم به منظور آگاه سازی والدین دختران روستایی در برخورد با دختران خود؛ •از آنجاکه اکثر جامعـۀ مطالعـه شـده دارای سـطح سـواد پـایینی بودنـد، کـلاس هـای سوادآموزی مختص دختران بازمانده از تحصیل برگزار شود؛ •ابتدا، نیازسنجی آموزشی جهت تشکیل کلاس هـای فنـی و حرفـه ای مـورد تقاضـای دختران روستایی صورت پذیرد، سپس به تأسیس این کلاس ها با کمک سازمان فنـی و حرفه ای کشور اقدام شود."