چکیده:
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) این پژوهش با هدف بررسی نقش بازاریابی داخلی در جذب منابع سپردهای و همچنین تبیین تفاوت بانک توسعه تعاون و بانک شهر در میزان رابطه بین بازاریابی داخلی و منابع سپردهای انجام گرفته است. این مهم به منظور بررسی نقش فعالسازی سرمایههای انسانی از طریق بازاریابی داخلی در تأمین منابع سپردهای به عنوان منابع مالی مولد در راستای بند یک سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و نیز مقایسه یک بانک دولتی و یک بانک غیردولتی در راستای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی صورت پذیرفته است. با استفاده از نتایج این پژوهش میتوان به نقاط ضعف و قوت فعلی بانک در جذب منابع سپردهای از منظر بازاریابی داخلی پی برد و در راستای کمک به افزایش و تجهیز آن به عنوان اصلیترین منبع بانک بهره گرفت. روش نمونهگیری این تحقیق طبقهای بوده و برای سنجش بازاریابی داخلی از پرسشنامه و در خصوص منابع سپردهای از دادههای تراز مالی شعب استفاده شده که دادهها از یک نمونهی 102 نفری در بانک توسعه تعاون و 145 نفری در بانک شهر جمع آوری شده و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، تحلیل ساختاری میانگینها و مقایسه میانگین دو جامعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای حاصل از پژوهش بیان میدارد که بازاریابی داخلی در جذب منابع سپردهای نقش دارد؛ و رابطه بازاریابی داخلی و منابع سپردهای در بانک شهر به عنوان یک بانک غیردولتی نسبت به بانک توسعه تعاون به عنوان یک بانک دولتی بارزتر است.
خلاصه ماشینی:
"روش نمونه گیری این تحقیق طبقـه ای بـوده و بـرای سنجش بازاریابی داخلی از پرسشنامه و در خصوص منابع سپرده ای از داده های تراز مـالی شـعب اسـتفاده شـده کـه داده ها از یک نمونه ی ١٠٢ نفری در بانک توسعه تعاون و ١٤٥ نفری در بانک شهر جمع آوری شـده و بـا اسـتفاده از مدل سازی معادلات ساختاری، تحلیل ساختاری میانگین ها و مقایسه میانگین دو جامعه مـورد تجزیـه و تحلیـل قـرار گرفته است .
com / مقدمه با عنایت به بند یک از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که ضمن آن تأمین شرایط و فعـال سـازی کلیـه امکانات و منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاریهای جمعی و تأکید بـر ارتقـاء درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط ابلاغ گردیده ، در پژوهش حاضر به بررسی نقش بازاریابی داخلی در جذب منابع سپرده ای به منظور فعال سازی منابع مالی مولد و سـرمایه هـای انسـانی در حـوزه صـنعت بانکداری پرداخته شده است .
٢. توسعه فرضیه ها و مدل مفهومی اگر چه مؤلفه های متعددی وجود دارند که بر تجهیز منابع سپرده ای بانک هـا و مؤسسـات اعتبـاری تـأثیر میگذارند، لیکن پژوهش حاضر با رویکرد خردگرایانه و با فرض یکسان بودن شرایط و متغیرهای اقتصادی برای هر دو بانک توسعه تعاون و بانک شهر صرفا به بررسی نقش بازاریابی داخلی در جذب منابع سپرده ای پرداخته و در آن تاثیر سایر متغیرها در جذب منابع سپرده ای صفر فرض شده است ."