چکیده:
در بازارهای به شدت رقابتی امروز، مدیران شرکتها در جستجوی روشهای جدیدی برای آگاه ساختن مردم از محصولات خود و بهبود نام تجاریخود هستند. آنها جهت رسیدن به این مقصود از روشهای بازاریابی متنوعی برای جذب بیشتر مشتریان استفاده میکنند. یکی از مؤثرترین این روشها که برپایه ارتباطات میان افراد شکل گرفته است، بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی است. در سالهای اخیر با افزایش کاربران اینترنت در ایران فرصت مناسبی برای شرکتها به وجود آمده است تا با بهرهگیری از این روش نوین در کنار روشهای سنتی بازاریابی، علاوه بر افزایش سهم خود از بازار، شناخت مشتریان از محصولات خود را افزایش داده و نام تجاری شرکت را بهبود بخشند. بنابراین لازم است فضاهای مجازی که ارتباطات دهان به دهان بر بستر آنها انجام میشود، بیشتر مورد توجه و حتی در صورت لزوم مورد نظارت شرکتها قرار گیرند. در این تحقیق که بر پایه روش تحقیق کیفی با عنوان شبکهنگاری و با بهرهگیری از نرمافزار تحلیل داده مکس کیودا انجام شد، سعی شده است تا به صورت تجربی به کنکاش یکی از این فضاهای مجازی اینترنتی پرداخته شود. به این منظور عنوانهایی از یک انجمن ایرانی با موضوع لوازم خانگی مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه این تحقیق، پس از شناسایی عوامل تشکیلدهنده فضای مجازی با محوریت گفتگو درباره نام تجاری، وجود ارتباطاتی بین این عوامل در این انجمن مشخص شد.
خلاصه ماشینی:
"٤-١٤- منشأ نگرش و نوع دیدگاه پاسخ هایی که منشأ آنهـا ادراک بـوده اسـت ، بیشـتر از پاسـخ هـایی بـا منشـأ واقعیـت مشـاهده میشود که این نشاندهنده تمایل بیشتر افراد به انتشار نگـرشهـای ادراکـی خـود و یـا بیشـتر بودن تأثیر ادراک بر شکل گیری نگرش افراد میباشد.
از ایـن رو پیشنهاد میشود که با تغییر فضای مجازی از انجمن هـا بـه شـبکه هـای اجتمـاعی- کـه معمـولا دربردارنـده اطلاعـات جمعیـت شـناختی بیشـتری از اعضـا اسـت - بـه نتـایج بیشـتری دربـاره ویژگیهای شخصی افراد شرکت کننده در بحث پیرامون نام تجاری و محصولات مختلف دسـت پیدا کرد.
شرکت ها با نظارت بر فضاهای مجازی و آگاهی از نگرشهای مثبت و منفی افراد دربـاره خـود میتوانند هر چه بیشتر در تقویت نگرشهای مثبت بکوشند و در صورت مشـاهده نگـرش منفـی سعی کنند علت این نگرش را ریشه یابی کرده و برای خنثی کردن و تغییر آن تلاش کننـد تـا ایـن نوع ارتباط دهان به دهان منفی بیش از این منتشر نشده و به شـهرت و اعتبـار محصـول و نـام تجاری صدمه نزند.
M. ; Implementing word of mouth marketing; New Jersey: Wiley, 2010.
; E-Word-Of-Mouth Marketing [online]; Retrieved from: http:..
E. ; "Social ties and online Word of Mouth"; Internet Research, Vol. 19, No. 1, pp.
; Online Word-of-Mouth Influences on brand perceptions and choices, Master thesis, HAAGA-HELIA University of Applied Science.
; Evaluation of the Effects of product involvement facets on brand loyalty"; African Journal of Business Management, Vol. 5, No. 16, 2011, pp."