چکیده:
به منظور مواجهه با موضوع مدیریت دانش، سازمانها ناگزیر از تدوین استراتژی مدیریت دانش و تدوین استراتژی دانش هستند. مدلها و روشهای مختلفی برای تدوین این استراتژیها ارائه شده است. در این پژوهش یک مدل سیستم داینامیک برای انتخاب و تلفیق این دو نوع استراتژی ارائه شده است. در این مدل عوامل سازمانی مانند استراتژی عمومی کسب و کار سازمان، ساختار سازمانی، عوامل فرهنگی، منابع انسانی و زیرساختهای فناوری اطلاعات به عنوان متغیرهای تاثیر گذار در نظر گرفته شده اند. از طرفی در رویکرد پویا برای ایجاد استراتژیهای دانش و مدیریت دانش، وضعیت فرایندهای خلق و انتشار دانش و نیز سطح دانش آشکار و پنهان، تاثیر مستقیمی بر استراتژیهای انتخابی دارند. در این پژوهش ابتدا متغیرهای دانشی سازمان مورد مطالعه شناسایی گشته و سطح اولیهی آنها و عوامل تاثیر گذار بر افزایش یا کاهش مقدار آنها مشخص گردیدهاند، سپس نمودارهای علت و معلولی و نرخ و حالت آنها ترسیم شده است. در پایان پس از آزمون و شبیه سازی مدل دینامیکی،سناریوها و سیاست های مختلفی برای نمونه مورد مطالعه پیشنهاد شده است. نتایج سناریو های منتخب نشان دهنده بهبود در متغیرهای مربوط به هر دو نوع استراتژی دانش و استراتژی مدیریت دانش است.واژههای کلیدی:مدیریت دانش، استراتژی دانش، استراتژی مدیریت دانش، پویایی شناسی سیستمها
خلاصه ماشینی:
"سازمان و بهبود از طریق دورههای فرایندها آموزشی ، یادگیریهای وسیستم ها اشراف کامل به تمام سیستم ها و استاد-شاگردی، یکپارجه آشکار زیرسیستم های موجود سازی سیستمها و تسهیم دانش جدول٣ دانش های مدیریتی در سطح تأمین کننده و محیط و روشهای افزایش و کاهش آنها روشهای کاهش نام دانش روشهای افزایش دانش نوع دانش دانش فاقد اعتبار شدن دورههای آموزشی - ذخیره دانش و تبادل آن بین دانش مربوط دانش مربوط به مدیران، کارکنان و مشتریان-رسیدگی به شکایت آشکار به محصول محصول و از مشتریان رده خارج شدن خروج فرد از مهارت دورههای آموزشی در رابطه با یادگیری ماژولهای واحد مورد نظر استفاده از سیستم فروش- به اشتراک گذاری دانش و بهبود و یا تغییر و آشکار سیستم های ارتباطات بین واحدهای سازمانی توسعه سیستم فروش فروش فاقد اعتبار شدن دانشاز طریق تغییر شناخت از گسترش فرایندها، مکتوبات، آیین نامه ها و مصوبات- سیاست های سیاست های تجربه ی کاری مدیران- دورههای آموزشی در واحد ضمنی کلان شرکت و تبلیغاتی ارتباط با مشتری- تالار گفتگوی مجازی و اتاق فکر شرایط بازار و رقبا- خروج فرد خبره فاقد اعتبار شدن سیاست فروش شناخت از روابط استاد شاگردی و آموزش توسط مدیران ارشد- یا خروج خبره یا سیاست شبیه سازی، پیش بینی ، تجزیه و تحلیل داده ها- مشارکت تغییر در ضمنی فروش کارکنان در تدوین برنامه ریزی استراتژیک سازمان سیاست های کلان فروش دورههای آموزشی در واحد ارتباط با مشتری- استفاده خروج فرد خبره دانش جمعیت از ابزارهای داده کاوی و متن کاوی- ارتباطات بین تغییر در شرایط آشکار شناختی واحدها به منظور گردش اطلاعات مشتریان- مصاحبه و جمعیت شناختی نظرسنجی های مقطعی با مشتریان منطقه ادامه جدول٣ روشهای کاهش نام دانش روشهای افزایش دانش نوع دانش دانش ورود یا خروج شناخت از تجربه ی کاری مدیران- جمع آوری دانشهای بازار خارجی ، رقبا آشکار رقبا رقبا، مشتریان خروج افراد خبره شناخت مدیای برگزاری نشست های الکترونیکی و ویدئو ک نفرانس - خروج فرد خبره تبلیغاتی و ارتباط بین واحدها به منظور گردش اطلاعات مشتریان و از رده خارج آشکار بازاریابی بازار شدن روش جاری دانش مالی تجربه ی کاری مدیران- یادگیریهای استاد شاگردی خروج خبره آشکار سیستم الکترونیکی و اتاق فکر برای ارتباط با مشتری- دورههای آموزشی به منظور بهبود مهارت ارتباطی در مهارتهای واحد ارتباط با مشتری- تقویت منابع دانش بوسیله ارتباطی و خروج مدیران ضمنی رسیدگی به شکایت مشتریان- مصاحبه گروهی با مشتری مداری مشتریان و نمایندگی ها و نظر سنجی های مقطعی برای رفع نواقص ٦ فرضیات پویا بر اساس مرور ادبیات و مصاحبه های حضوری با مدیران ارشد قسمت های مختلف ذکر شده و نیز پرسشنامه های مربوطه ، فرضیات پذیرفته شده عبارتند از: ١) حلقه ی رشد استراتژی شخصی سازی: در پژوهشی که توسط چوی ولی [٤] صورت گرفت ، مدلی ارائه شد که اتصالی بین استراتژیهای مدیریت دانش و فرایندهای خلق و انتشار دانش برقرار می نمود."