چکیده:
امروزه توسعه پایدار به یکی از نگرانی های مهم سیاست گـذاران و برنامـه ریـزان در سراسـر دنیـا تبـدیل شده است . توسعه پایدار از سه بعد اصلی تشکیل شده است : محیط زیست ، اقتصاد و اجتمـاع. حمـل و نقـل اثرات زیست محیطـی ، اجتمـاعی و اقتصـادی بسـیاری دارد و فـاکتور مهمـی در توسـعه پایـدار محسـوب می شود. سیسـتم حمـل ونقـل شـهری، سیسـتمی پیچیـده بـا متغیرهـای متعـدد و چرخـه هـای بـازخوردی غیرخطی است . حمل ونقل را نمی توان یک متغیر مستقل محسوب کرد. هدفاین مقاله ارائه مدلی پویـا بـرای سیستم حمل ونقل شهری با توجه به مفهوم سیستم حمل ونقل شهری پایدار است ، به طوری که بـا اسـتفاده ازاین مدل، ماهیت پیچیده و پویای سیستم حمل ونقل شهری درک و تاثیر سیاسـت هـا ارزیـابی گـردد. لـذا، در مقاله حاضر سعی شده است با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم هـا، مـدلی جـامع و یکپارچـه برای سیستم حمل ونقل شهری تهران با توجه به مفهوم سیسـتم حمـل ونقـل شـهری پایـدار ارائـه گـردد و رفتار پویای سیستم ارزیابی شود. در ادامه با شبیه سازی مـدل، سیاسـت هـایی در جهـت افـزایش کـارایی سیستم های حمل ونقل شهری و بهبود پارامترهای ترافیـک شـهری ارائـه شـده اسـت . مـدل بـا اسـتفاده از نرمافزار ونسیم و دادههای شهر تهران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتـه اسـت . نتـایج نشـان مـی دهـد کـه اجرای ترکیبی سیاست هـای ارائـه شـده تـاثیر بسـزایی در بهبـود کـارایی سیسـتم حمـل ونقـل و وضـعیت پارامترهای ترافیکی شهر تهران دارد.
خلاصه ماشینی:
"38 کیفیت خدمات حمل و + نقل عمومی R3 تقاضای سفر با وسایل - + حمل و نقل عمومی زمان سفر با حمل + - و نقل عمومی R2 - میزان عرضه حمل جمعیت و نقل عمومی + B1 + سرانه تعداد وسایل تقاضای سفر B2 نقلیه شخصی + سرمایه گذاری در حمل ++ و نقل عمومی تعداد وسایل سرانه تولید ناخالص + نقلیه شخصی داخلی R1 + + سرمایه گذاری زیر ساخت + + - معابر و حمل و نقل متوسط سرعت سفر با تقاضای سفر با توسعه اقتصادی - خودروشخصی خودرو شخص+ی + - + - کیلومتر سفر پیموده سرمایه گذاری ساخت - - + شده معابر B3 آلودگی هوا B4 + + مصرف سوخت + کیلومتر راه ساخته شده + تراکم ترافیک ظرفیت بزرگراهها + شکل ٢ نمودار علی معلولی مدل پیشنهادی سیستم حمل ونقل شهری مهم ترین حلقه های علی معلولی مدل پیشنهادی د این بخش توضیح داده شده است .
تحلیـل آثار سناریوها نشان می دهد که در صورت اعمال همزمان کاهش تقاضای سفر درونشـهری از طریق بهبود برنامه ریزی شهری و افزایش ارائه خدمات الکترونیک و همچنـین افـزایش تقاضـای سفر در بخش حمل ونقل عمومی از طریق کاهش متوسط زمان سـفر بـا حمـل ونقـل عمـومی بـه همراه افزایش کیفیت خدمات بخش حمل ونقل عمومی از جمله ایمنی و راحتی سفر بـا حمـل ونقـل عمومی و همچنین پوشش مسیرهای سـفر مـی تـوان بـه بهبـود پارامترهـای ترافیکـی از جملـه متوسط سرعت خودرو شخصی ، مصرف سوخت ، آلودگی های زیست محیطـی در شـهر تهـران 49 امیدوار بود."