چکیده:
با ظهور شبکه های اجتماعی ، روابط انسانها دراینترنت شکل تازهای به خود گرفتـه اسـت . امـروزه شـمار کثیری از کـاربران بـا اهـداف مختلـف در شـبکه هـای اجتمـاعی عضـو شـده و بـه فعالیـت هـای گونـاگون می پردازند. از سوی دیگراین کاربران بر یکدیگر تاثیر می گذارند کـه نقـش و تاثیرگـذاری کـاربران مختلـف یکسان نیسـت . برخـی ازایـن کـاربران بـه دلایـل مختلفـی از جملـه موقعیـت شـغلی ، میـزان تحصـیلات یـا نوشته های جذاب، تاثیر بیشتری بر کاربران دیگر دارند این کـاربران کـه مـا از آنهـا بـه عنـوان گـرههـای قدرت نام می بریم می توانند نظر و دیدگاه کاربران زیادی را تغییر داده و به سمت و سـوی خاصـی سـوق دهند. هدفاین پژوهش شناسایی گرههای قدرت در شبکه اجتماعی تبیان از طریـق کشـف الگوهـای پنهـان در خصیصه های کاربران است . تحقیق حاضـر بـر اسـاس روششناسـی اسـتاندارد CRISP-DM انجـام شده است . بدین منظور پس از شناسایی گرههای قدرت بر اساس مجموع امتیـازات بـه دسـت آمـده از سـه شاخص مرکزیت بینیت ، رتبه صفحه و فعالیت های کاربران ،با استفاده از الگوریتم هـای درخـت تصـمیم بـه طبقه بندیاین کاربران اقدام شده است . نتایج به دست آمـده نشـان داد کـه مهـم تـرین ویژگـی هـا در تعیـین میزان قدرت یک کاربر در شبکه اجتماعی تبیان تحصیلات، سن و جنسیت می باشند.
خلاصه ماشینی:
"پـژوهش پـیش رو تـلاش مـی کنـد تـا بـه پرسش های زیر پاسخ دهد: گرههای قدرت در شبکه اجتماعی چگونه با کشف روابط و الگوهای پنهان بـین ویژگـی هـای کاربران شناسایی می گردند؟ کدامیک از ویژگی های یک کاربر تأثیر بیشتری بر میزان قدرت و تأثیرگذاری او دارد؟ آیا امکان ارائه مدلی برای طبقه بندی کاربران شبکه به لحاظ قدرت و تأثیرگذاری بـا اسـتفاده از تکنیکها و الگوریتم های دادهکاوی وجود دارد؟ آیا اسـتفاده از تکنیـک درخـت تصـمیم ٠ .
با توجه به پیشینه مطرح شده،این پژوهش بـه ارائـه یـک چـارچوب پیشـنهادی نـوین بـرای طبقه بندی کاربران شبکه اجتمـاعی در دو دسـته گـره قـدرت و کـاربران عـادی بـه کمـک مـدل فرایندی CRISP-DM پرداخته و درخت های تصمیم گیری منتج به انتخاب الگوریتم C5 مقایسه شده اند این امر به کشف الگوهای پنهان موجود در دادههای مربوط به ویژگی هـای کـاربران، بـه صورت مجموعه ای از قوانین کمک می کند.
درک مسئلة کسب و کار٨:این مرحله ابتدا بـر درک اهـداف و ملزومـات پـروژه از دیـدگاه کسب و کار متمرکز می شود که اصلی ترین هدف درایـن تحقیـق ، شناسـایی گـرههـای قـدرت و شاخص های تعیین کننده آن در شبکه اجتماعی و در نهایت کشـف الگوهـای پنهـان موجـود بـین خصیصه ها و ویژگی های کاربران از طریق دادهکاوی است به نحوی که از طری این ویژگی ها و قواعد بتوان به شناسایی و پیش بینی وضعیت سایر کـاربران شـبکه پرداخـت .
برای سنجش کارایی مدل ارائه شده درخت تصمیم c5، صحت نتایج این مدل با الگوریتم های طبقه بندی دیگری چون شبکه عصبی ، درخت تصمیم CHAID و C&R Treeو QUEST مورد مقایسه قرار گرفت که نتایج آن در جدول ٤ نمایش داده شده است ."