چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی ملاک ها و شاخص های ارزیابی کیفیت دانش آموزان مدارس متوسطه کشور (مطالعه ی موردی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد) صورت گرفته است . در این راستا،مهمترین و اساسی ترین ملاک ها و شاخص های ارزیابی دانش آموزان گرداوری و توسط ٣٠٠ نفر از کارشناسان و متخصصین اعتبارسنجی شده سپس در ٥٩ مدرسه ی متوسطه (٣٦٨ دانش آموزان ) استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده است . روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گرداوری داده توصیفی پیمایشی می باشد. ابزار گرداوری داده های پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد. تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی (میانگین ،خطای استاندارد میانگین ،واریانس انحراف استاندارد) و آمار استنباطی آزمون (t) تک نمونه ای انجام گرفته است .یافته های حاکی از روش های توصیفی نشان داده که اکثر ملاک ها و شاخص ها در سطح مطلوبیت «زیاد» ارزیابی شده و محاسبه آزمون ( t) در مورد هر یک از ملاک ها و شاخص ها معنادار شده بنابراین نتیجه می گیریم که این ملاک ها و شاخص ها توسط کارشناسان و متخصصین مورد تایید قرار گرفته است و به عنوان ، ملاک ها و شاخص های مهم برای ارزیابی کیفیت دانش آموزان می باشد. همچنین نتایج از اجرای چارچوب نهایی بر روی دانش آموزان به منظور مشخص شدن وضعیت کیفیت آنها با توجه به شاخص های اعتبارسنجی شده (٣.٨٨٠٧) ارزیابی شده است .
خلاصه ماشینی:
"پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتبارسنجی ملاک ها و شاخص های ارزیابی کیفیت دانش آموزان مدارس متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد، از طریق مورد بررسی قرار دادن تحقیقات انجام گرفته داخلی و خارجی ، مهمترین و اساسی ترین ملاک های ارزیابی از دانش آموزان مدارس را شناسایی و برای هر یک از این ملاک ها، شاخص هایی (مشخصه هایی هستند که خصوصیات کیفی را در قالب کمیت ها بیان نموده و آنها را به صورت ارزش های عددی قابل فهم (میانگین ، نسبت و یا نرخ ) را شناسایی و در قالب پرسشنامه ای با طیف پنج درجه ای لیکرت تدوین و توسط ٣٠٠ تن از کارشناسان صفی و ستادی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و متخصصین دانشگاهی اعتباربخشی کرده ، سپس ، چارچوب نهایی حاصل از اعتبارسنجی را ، در مدارس متوسطه نظری استان کهگیلویه و بویراحمد به طور آزمایشی اجرا کرده ، تا وضعیت کیفیت دانش آموزان مدارس متوسطه استان را بر اساس چارچوب ارائه شده مشخص دارد، به این امید که اعضاء (مسؤلین ،مدیران ) را نسبت به وضع موجود و حرکت به سمت وضع مطوب و بهبود وضعیت کیفیت و برنامه ها ترغیب و تشویق کند.
جهت انجام اعتبارسنجی ، شاخص ها را در قالب پرسشنامه ای منسجم با طیف پنج درجه ای لیکرت طراحی و تدوین نموده و در اختیار ٣٠٠ تن از کارشناسان صفی و ستادی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و متخصصان دانشگاهی قرار داده ، پس از گرداوری داده های پژوهش ، تحلیل انجام شده پیرامون این سوال در قالب جداول آمار توصیفی (میانگین ، خطای استاندارد میانگین ، واریانس انحراف استاندارد و سطح مطلوبیت ) و آمار استنباطی (آزمون t تک نمونه ای ) ارایه گردیده است ."