Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی وضعیت مجموعه های کتابخانه های مراکز پیش دانشگاهی عادی- دولتی شهر تهران

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (18 صفحه - از 97 تا 114)

کلیدواژه ها :

کتابخانه‌های آموزشگاهی ،مواد درسی ،مراکز پیش دانشگاهی ،مجموعه‌ها ،انتخاب‌ منابع ،تهیهء منابع

کلید واژه های ماشینی : وضعیت مجموعه‌های کتابخانه‌های مراکز پیش‌دانشگاهی، مجموعه‌های کتابخانه‌های مراکز پیش‌دانشگاهی عادی، کتاب، دانش‌آموز، اطلاعات، کتابخانه‌های مراکز پیش‌دانشگاهی شهر تهران، مواد درسی، پژوهش، آموزش، کتابداران

پژوهش حاضر با روش پیمایشی و با هدف بررسی وضعیت کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران به منظور یافتن میزان همبستگی‌ میان گرایش موضوعی این کتاب‌ها با سرفصل دروس رشته‌های تحصیلی این‌ مراکز انجام شده است.بر طبق یافته‌ها،اگر چه کتاب‌های تستی و کمک درسی نیاز اولیهء دانش‌آموزان است،اما برای هردانش‌آموز کمتر از دو جلد کتاب تست در مجموعه‌ها موجود است.نسبت کتاب‌های مرتبط با مواد درسی در تمام درس‌های‌ تخصصی،عمومی،و اختیاری کمتر از یک جلد به ازای هردانش‌آموز است.تنها در درس معارف حدود سه جلد کتاب برای هرنفر یافت می‌شود.همچنین میزان‌ بهره‌گیری از خدمات کتابخانه‌ای برای هردانش‌آموز سه دقیقه در هفته است و به‌ ازای هر 2930 دانش‌آموز یک کتابدار وجود دارد.در پایان پیشنهاداتی برای بهبود مجموعه‌های این کتابخانه‌ها ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"بررسی وضعیت مجموعه‌های کتابخانه‌های مراکز پیش دانشگاهی‌ عادی-دولتی شهر تهران از نظر انطباق آنها با مواد درسی‌ رشته‌های مختلف تحصیلی دکتر ناهید بنی اقبال‌1 ترانه رزاقی اصفهانی‌2چکیده پژوهش حاضر با روش پیمایشی و با هدف بررسی وضعیت کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران به منظور یافتن میزان همبستگی‌ میان گرایش موضوعی این کتاب‌ها با سرفصل دروس رشته‌های تحصیلی این‌ مراکز انجام شده است. پیشینهء پژوهش در ایران پژوهش‌های نسبتا مشابهی در زمینهء کتابخانه‌های آموزشگاهی به شرح زیر انجام‌ شده است:طاهره علومی(1358)در رسالهء دکترای خود با عنوان‌"بررسی کتابخانه‌های‌ دبیرستانی تهران و ارائهء پیشنهادهایی برای‌ گسترش و توسعهء آنها"دریافته است که‌ نسبت کتاب به هردانش‌آموز در هرکتابخانه‌ زیر استاندارد است،وزارت آموزش و پرورش برنامهء مشخصی برای بودجه‌بندی‌ مدارس در نظر ندارد،وظایف شغلی و شرح‌ وظایف کتابداران مشخص نیست و در نتیجه‌ کتابخانه‌های دبیرستانی نقش اصلی خود را در آموزش و برنامه‌های درسی ایفا نمی‌کنند (6). فراوانی تعداد کتاب در هرکتابخانه نسبت به رشتهء تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) طبق یافته‌های این تحقیق،مجموعا 978,45 جلد کتاب کمک درسی و تست کنکور در مجموعه‌ها وجود دارد که به هردانش‌آموز کمتر از دو جلد کتاب(75/1)می‌رسد که‌ در مقایسه با وضعیت کتاب‌های مربوط به‌ دروس اختصاصی و غیراختصاصی در هر رشته تفاوت چندانی به چشم نمی‌خورد و دانش‌آموزان در این زمینه نیز با کمبود کتاب‌ مواجه هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.