چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین تاثیر متغیرهای بـازارگرایی ، نـوآوری مـدیریت ، نوآوری فناورانه و عملکرد سازمانی اجرا شـد. پـژوهش حاضـر از نظـر روش ، توصـیفی از نـوع همبستگی است . جامعة آماری پـژوهش حاضـر را تمـام بنگـاه هـای داروسـازی سراسـر کشـور دربرمی گیرد. حجم نمونه با بهره مندی از روش نمونه گیری تصـادفی سـاده و فرمـول کـوکران ، ٢٥٥ به دست آمد. داده ها به کمک پرسشنامه ای گردآوری شدند که روایی و پایایی آن بـه تاییـد رسید. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از مدل سازی معادلات سـاختاری و تکنیـک حـداقل مربعـات جزئی در نرم افزار آماری Smart-PLS استفاده شده است . یافته ها نشان مـی دهـد بـازارگرایی و نوآوری مدیریت ، اثر معنادار و مثبتی بر نوآوری فناورانه می گذارد. همچنین نتایج مشخص کـرد که هر سه متغیر بازارگرایی ، نوآوری مدیریت و نوآوری های فناورانه در محصـولات و فراینـدها، می تواند به عملکرد برتر بنگاه منجر شود.
خلاصه ماشینی:
"نوآوری پژوهش حاضـر در این است که سبب افزایش درک و آگاهی ما از رابطة بین نوآوری فناورانه و نـوآوری سـازمانی و تأثیر همزمان این دو بر عملکرد بنگاه می شـود و ایـن موضـوع مهمـی در مـدیریت اسـتراتژیک به شمار می رود؛ چون فعالیت های نوآورانه منبع مهمی برای مزیت رقابتی پایدار محسوب می شود (دامان پور و آراویند، ٢٠١١).
از سـوی دیگـر، نـارور و اسـلاتر (١٩٩٠) بازارگرایی را از دیدگاه فرهنگی این گونه تعریف مـی کننـد؛ بـازارگرایی عنصـر ضـروری فرهنگ سازمانی است که به صورت کارا و مؤثری ، سبب بروز رفتارهـای لازم بـرای خلـق ارزش برتر خریداران و در نتیجه ، عملکرد مستمر برتر برای کسب وکار می شـود (ژانـگ و دوان ، ٢٠١٠).
٢. با توجه به تأثیر مثبت و معنادار نوآوری فناورانه بر عملکرد بنگاه ، پیشنهاد می شود مدیران شرکت های دارویی با بهبود طراحی محصولات و جـایگزین کـردن آنهـا بـا محصـولات کهنـه و قدیمی ، همگام کردن محصولات با فناوری روز، کاهش زمان بین توسعة محصول و عرضة آن به ـبازار، گسترش دامنة محصولات دوستدار محیط زیسـت ، جـذب فنـاوری هـای اساسـی شـرکت ، مدیریت و سازماندهی فعالیت های تولیدی و کاهش هزینة تولیـد و اجـرای فراینـدهای دوسـتدار محیط زیست ، عملکرد مالی و استراتژیک کسب وکارشان را ارتقا دهند.
پیشنهاد می شود مدیران شرکت های داروسازی با به کـارگیری شـیوه هـا و روش هـای جدید کسب وکار، مانند مدیریت کیفیت جامع و ایجاد همکاری های بین سازمانی بـا شـرکت هـای دیگر که سبب ارتقای کارایی می شود، ظرفیت نوآوری در فرایند و به تبع آن نوآوری در محصـول را بهبود بخشند."