چکیده:
اعتماد یکی از عوامل اصلی ایجاد رضایت و تکرار استفادۀ کاربران از خدمات برخط است. به همین دلیل هدف مقالۀ حاضر، شناسایی و رتبهبندی عوامل اثرگذار بر اعتماد کاربران در شبکههای اجتماعی الکترونیکی است. بنابراین در این پژوهش، ضمن معرفی مدلی برای عوامل اثرگذار بر اعتماد کاربران شبکههای اجتماعی برخط، بهکمک روش الکترۀ فازی به رتبهبندی آنها پرداخته شده است. مسئلۀ شناسایی عوامل تأثیرگذار بر اعتماد از نوع مسائل تصمیمگیری چندمعیاره است؛ ضمن اینکه بیشتر عوامل مؤثر بر آن با ابهام همراهبوده و قطعی نیستند. به همین دلیل برای دستهبندی آنها از روش الکترۀ فازی بهره برده شده است. با اجرای این روش روی دادههای جمعآوریشده از پرسشنامه، مشخص شد با توجه به انواع شبکههای اجتماعی، ویژگیهای «کاربردپذیری»، «پشتیبانی از فناوری بهروز»، «یکپارچگی» و «میزان برخورداری از اخلاق» در صدر عوامل اثرگذار بر اعتماد کاربران قرار دارند و بهطورکلی «ویژگیهای وبگاه» و «ویژگیهای فناورانه» در مقایسه با «ویژگیهای امنیتی»، «ویژگیهای فردی ـ اجتماعی» و «ویژگیهای فرهنگیکاربر» از اهمیت بیشتری برخوردارند. نتایج بهدستآمده از تحلیل حساسیت در تغییر وزن معیارها نیز نشان میدهد ابهام و عدم قطعیت در ورودیهای مسئله تأثیری بر خروجی روش الکترۀ فازی نمیگذارد.
خلاصه ماشینی:
"روش کار بدین شرح است ؛ به کمک مطالعات کتابخانه ای و مـرور پـژوهش هـای پیشـین در زمینة اعتماد بر محیط الکترونیکی ، عوامل اثرگذار بر اعتماد کاربران به شبکه های اجتماعی برخط شناسایی شدند و در پـنج دسـتة اصـلی شـامل ویژگـی هـای امنیتـی (مشـتمل بـر یکپـارچگی ، دسترس پذیری ، محرمانگی )، ویژگی های فناورانه (مشتمل بـر سیسـتم پیشـنهاددهنـده ، میزبـانی شبکه ، پشتیبانی از فناوری به روز، تخصیص فضای کافی به کاربران )، ویژگی های وبگاه (مشـتمل بر داخلی یا خارجی بودن شبکه ، جذابیت دیداری ، کاربردپذیری ، شهرت شبکة اجتماعی ، راهنمـا و آموزش مناسب )، ویژگی های فردی ـ اجتماعی کاربر (مشتمل بر جنسیت ، سن ، تحصیلات ، سطح درآمد، شغل کاربر) و ویژگی های فرهنگی کاربر (شـامل میـزان برخـورداری از اخـلاق ، باورهـا و بینش های فردی و تجربة استفادة قبلی از وبگاه شبکة اجتماعی ) قرار گرفتند.
رتبه بندی گزینه ها به روش الکترة فازی رتبه عامل نماد رتبه عامل نماد 1 کاربردپذیری A10 8 داخلی یا خارجی بودن شبکه A8 2 پشتیبانی از فناوری به روز A6 9 محرمانگی A3 3 یکپارچگی A1 9 تحصیلات A15 3 میزان برخورداری از اخلاق A16 9 تجربة استفادة قبلی A20 4 تخصیص حجم کافی به کاربران A7 ١٠ میزبانی شبکه A5 4 جذابیت دیداری A9 ١٠ باورها و بینش های فردی A17 4 راهنما و آموزش مناسب A12 ١١ سن A14 5 شهرت شبکة اجتماعی A11 ١١ شغل کاربر A19 6 سیستم پیشنهاددهنده A4 ١٢ جنسیت A13 7 دسترس پذیری A2 ١٢ سطح درآمد A18 همان طور که مشاهده می شود، «کاربردپذیری » به عنـوان اولـین عامـل اثـرگـذار بـر اعتمـاد کاربران در رأس جدول قرار گرفته است ."