چکیده:
فرایند هوشمندسازی مدارس، کاستیهایی دارد که پژوهش حاضر درصدد برآمده است عوامل تأثیرگذار بر فرایند مدیریت در مدارس هوشمند را شناسایی و معرفی کند. این پژوهش رویکردی توسعهای و کاربردی و روشی توصیفی پیمایشی در پیش گرفته است. همزمان با مطالعۀ میدانی، دادههای پژوهش در قالب مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شدند. جامعۀ آماری، مدارس هوشمند وزارت آموزشوپرورش کشور است. نمونهگیری بهروش هدفدار بود و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ 36 سؤالی با عوامل تأثیرگذار بر فرایند مدیریت مدارس هوشمند در نظر گرفته شد. بخش اول هر سؤال، ضمن تعیین جایگاه عامل در فرایند مدیریت، تعلق عامل به یکی از حوزههای مدیریتی (برنامهریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل) را با دستهبندی دابرین مشخص میکرد و قسمت دوم سؤال، میزان اثرگذاری عامل بر فرایند مدیریت در مدارس هوشمند را نشان میداد. درنهایت عوامل مؤثر بر فرایند مدیریت در مدارس هوشمند، پس از شناسایی و اولویتبندی، در گروههای وظیفهای دابرین دستهبندی شدند و بر اساس این پژوهش، عوامل زیرمجموعهای دستهها، استخراج شد. نتایج پژوهش نشان داد اینترنت پرسرعت، بسترسازی، یکپارچهسازی و ارتقای توان علمی و شغلی، بر فرایند مدیریت در مدارس هوشمند 100 درصد تأثیرگذار است.
خلاصه ماشینی:
"اولویت بندی عوامل اثرگذار بر فرایند مدیریت در مدارس هوشمند (فرایند کنترل ) ردیف عامل اثرگذار شمارة عامل 1 دستیابی به اهداف راهبردی اسناد بالادستی 31 2 تعهد و پشتیبانی مسئولان نسبت به اجرای طرح 26 3 حکمرانی الکترونیک (مسئولیت پذیری ، پاسخگویی و شفافیت عملکرد) 32 4 نظارت و ارزیابی های مستمر 34 5 نظام ارزشیابی فرایندمحور نه نتیجه محور 35 نتیجه گیری و پیشنهادها علاوه بر نتایج کمی ، نتایج تحلیل داده های کیفی به دست آمده از افراد متخصص و پیشرو در ایـن حوزه به شرح زیر است : • ارائة راهکارها، طرح ها و برنامه های هوشمندسازی مدارس با نگرش جدید؛ • طراحی مدل مفهومی مدرسة هوشمند بومی ، مخصوص ایران ؛ • برنامه ریزی با توجه به سیاست های تدوین شده در شورای عالی آموزش وپرورش بـرای هوشمندسازی مدارس ؛ • یکپارچه سازی مدارس هوشمند؛ • فراهم آوری اینترنت با پهنای باند زیاد و مناسب ؛ • اجرای طرح تبلت اسکول ها به جای مـدارس هوشـمند بـرای آمـوزش دانـش آمـوزان ، به کمک نرم افزارهای درسی در تبلت های شخصی ؛ • بهره مندی از ساختاری هوشمند به دو روش فیزیکی و فلسفی در آموزش وپرورش برای دانش آموزان غایب (زمانی که دانش آموز در منزل است ، معلم به تدریس درس بپـردازد و دانش آموز درس را همزمان با دانش آموزان حاضـر در کـلاس ، بـه صـورت هوشـمند فراگیرد)؛ • بهره مندی از مدیران آموزش دیده در مدارس هوشمند؛ • بهره مندی از مطالعات تطبیقی کشورهای دیگر برای هوشمندسازی مدارس ؛ • مکانیزه کردن سیستم و وابسته نبودن مدرسه به تجهیزات ؛ • ارائة راهکارهای هوشمند برای هوشمندسازی مدرسه با هزینة کم ؛ • بازنگری مجدد در ساماندهی نیروهای متخصص در مدارس هوشمند؛ • بازنگری در تمایز مدارس هوشمند از مدارس عادی (در حال حاضر بهره مندی از معاون فناوری در مدارس هوشمند درجة پنج ، تنها وجه تمایز است )؛ • ارائة ساختار و تهیة فلوچارتی جدید برای مـدارس هوشـمند (در حـال حاضـر مـدارس هوشمند مانند مدارس عادی هستند)؛ • ایجاد سازمان مستقل برای مدارس هوشمند (در حال حاضر مدارس هوشـمند هماننـد مدارس عادی اداره می شوند)؛ • در نظرگرفتن فرایند مدیریت برای مدارس هوشمند (مدیران با ابتکار و سلیقة خـود بـر روند کار و هوشمندسازی فعالیت می کنند)؛ • تفاوت تعاریف اولیة هوشمندسازی با تعاریف مشاهده شدة کنونی از مدارس هوشمند؛ • ناهماهنگی در رویه های اجرای طرح هوشمندسازی (هر مدیر با تعبیـر و نگـاه خـود از هوشمندسازی ، طرح را پیاده و اجرا می کند)."