چکیده:
تداوم مشارکت سیاسی جوانان یکی از مهمترین مسائل هر نظام سیاسی است. به نظر میرسد که یکی از عوامل اثرگذار بر مشارکت سیاسی جوانان، فرهنگ سیاسی آنهاست؛ عوامل زیادی بر فرهنگ سیاسی جوانان تأثیر دارند که رسانههای جمعی یکی از مهمترین آنهاست؛ بنابراین، هدف نوشتار حاضر مطالعۀ رابطۀ رسانههای جمعی داخلی و برونمرزی با مؤلفههای فرهنگ سیاسی جوانان است. این پژوهش با استفاده از نظریههای آلموند و گیدنز، بهصورت پیمایشی و با حجم نمونه 424 نفر در بین جوانان 18 تا 33 سال کلانشهر تبریز در سال 1391 انجام شده است. روش نمونهگیری، نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای استفاده از تلویزیون داخلی، رادیو داخلی، روزنامه و مجلات داخلی با احساسات سیاسی، باورهای سیاسی و ارزشهای سیاسی رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد، ولی بین میزان استفاده از رسانههای خارجی (ماهواره، اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی) و مؤلفههای فرهنگ سیاسی رابطۀ منفی وجود دارد. همچنین، رسانههای مختلف از بین مؤلفههای فرهنگ سیاسی بیشترین تأثیر را بر احساسات سیاسی کاربران دارند.تداوم مشارکت سیاسی جوانان یکی از مهم ترین مسائل هر نظام سیاسی است . به نظر میرسد که یکی از عوامل اثرگذار بر مشارکت سیاسی جوانان ، فرهنگ سیاسی آن هاست ؛ عوامل زیادی بر فرهنگ سیاسی جوانان تأثیر دارند که رسانه های جمعی یکی از مهم ترین آن هاست ؛ بنابراین ، هدف نوشتار حاضر مطالعۀ رابطۀ رسانه های جمعی داخلی و برون مرزی با مؤلفه های فرهنگ سیاسی جوانان است . این پژوهش با استفاده از نظریه های آلموند و گیدنز، به صورت پیمایشی و با حجم نمونه ٤٢٤ نفر در بین جوانان ١٨ تا ٣٣ سال کلان شهر تبریز در سال ١٣٩١ انجام شده است . روش نمونه گیری، نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای است . یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای استفاده از تلویزیون داخلی، رادیو داخلی، روزنامه و مجلات داخلی با احساسات سیاسی، باورهای سیاسی و ارزش های سیاسی رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد، ولی بین میزان استفاده از رسانه های خارجی (ماهواره ، اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی) و مؤلفه های فرهنگ سیاسی رابطۀ منفی وجود دارد. همچنین ، رسانه های مختلف از بین مؤلفه های فرهنگ سیاسی بیشترین تأثیر را بر احساسات سیاسی کاربران دارند.
خلاصه ماشینی:
"اما مطالعه بر روی رابطۀ میزان استفاده از رسانه های جمعی در دو شکل داخلی (رادیو، روزنامه و مجلات و تلویزیون ) و خارجی یا برون مرزی (ماهواره ، اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی) با فرهنگ سیاسی از تعداد بسیار محدودی برخوردار میباشد؛ در واقع ، پژوهش های داخلی و خارجی بیشتر به بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت سیاسی و فرهنگ سیاسی پرداخته اند.
آزمون همبستگی پیرسون مؤلفه های فرهنگ سیاسی بر حسب اجزای رسانه های داخلی [به تصویر مراجعه شود] اطلاعات جدول شماره ٤ نشان دهندة آن است که بین متغیرهای استفاده از ماهواره ، اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی با احساسات سیاسی، باورهای سیاسی و ارزش های سیاسی رابطۀ منفی معناداری وجود دارد؛ بدین معنا که با افزایش میزان استفاده از رسانه های خارجی، میزان ارزش های سیاسی، باورها و احساسات سیاسی پاسخگویان کاهش پیدا میکند.
یافته های پژوهش حاکی از آن است که رسانه های جمعی داخلی و خارجی دارای رابطۀ معناداری با فرهنگ سیاسی هستند؛ بدین صورت که با افزایش میزان استفاده از رسانه های داخلی (رادیو و تلویزیون ، روزنامه و مجلات ) میزان ارزش های سیاسی، باورها و احساسات سیاسی پاسخگویان نیز افزایش پیدا میکند و فرد به ارزش ها، باورها و احساسات سیاسی مثبت و مشارکت جویانه تری تمایل نشان میدهد.
سایر یافته های پژوهش نیز نشان دهندة آن است که بین استفاده از رسانه های خارجی (ماهواره ، اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی) و احساسات ، باورها و ارزش های سیاسی رابطۀ منفی وجود دارد؛ بدین معنا که هرچه میزان استفاده از رسانه های مختلف برون مرزی افزایش پیدا میکند، میزان ارزش ها، باورها و احساسات سیاسی پاسخگویان کاهش پیدا میکند و فرد به سمت فرهنگ سیاسی غیرمشارکت جویانه تمایل مییابد."