چکیده:
هدف: ارائۀ کارنامهای جامع از وضعیت کمی و کیفی پایاننامههای تئاتر دفاع مقدس، درکشور و نیز انطباق پایاننامههای تئاتر دفاع مقدس با ملاکهای شاخص جدول داوری در نشریات علمی پژوهشی به امید ارتقای آنها. روش: این مقاله که در حیطۀ مطالعات کتابخانهای قرار میگیرد، قصد دارد با استفاده از روش داوری مندرج در فرم داوری فصلنامۀ علمی پژوهشی هنرهای زیبا، به آسیبشناسی فعالیتها و آثار پژوهشی در مراکز آموزش عالی در زمینۀ پژوهشهای هنری بپردازد. روش گردآوری اطلاعات، میدانی و با مراجعه به کتابخانۀ تمام دانشکدههای دارای رشتۀ تئاتر در کشور(دولتی، غیر انتفاعی، آزاد اسلامی) بوده است. یافتهها: به صورت حرکتی خودجوش از دل دانشگاههای تئاتری کشور بعد از پایان جنگ، دانشجویانی که دغدغۀ انقلاب و دفاع مقدس داشتند، ترجیح دادند پایاننامۀ دانشگاهی خود در رشتۀ تئاتر را در حیطۀ موضوعات مرتبط با دفاع مقدس ارائه کنند. در مجموع تنها در کمتر از یک سوم کل پایاننامهها، بررسی قابل قبول گزارش شده است. نتیجهگیری: علت، موضوعات تکراری، بدیهی، قابل پیشبینی و بدون مسئلۀ مشخص؛ انقطاع بین سیستم مجری/سیاستگذار و سیستم پژوهشی/قشر دانشگاهی است. در واقع؛ نه سیستم سیاستگذار دخالتی در جریان تصویب عنوان پایاننامهها دارد و نه گروه تصویبکنندۀ پایاننامه(اساتید دانشگاهی) خبری از مشکلات سیستم سیاستگذار. بدیهی است که تنها سیستم مجری میتواند بانی و مسبب ارتباط خود با قشر دانشگاهی باشد.موضوع تجربۀ دینی برای متفکران دینی و نیز برای کسانی که به رشد ومطالعۀ دین به عنوان رشته ای آکادمیک ، کمک کردهاند، موضوعی محوری بوده است .هدفاز نگارش این مقاله ، پرداختن به تربیت دینی بر اساس رویکرد تجربۀ دینی و نقد آن بر اساس آموزههای اسلامی بوده است .روش: در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی و استنتاجی الگوی فرانکنا به استنتاج چیستی و چگونگی اهداف و اصول تربیت دینی این رویکرد پرداخته شده است . یافته ها:تربیت دینی بهطور عمده از طریق شکل گیری تجربۀ دینی و تکوین جنبۀ احساسی مذکور از طریق انجام آداب ومناسک دینی مربوطه تحقق پیدا میکند.نقد انجام شده نشان میدهد کهرویکرد تجربۀ دینی به تقدم احساسات وعواطف دینی نسبت به شناخت در شکل گیری ایمان و به تبع آن در تربیت دینی توجه میکند. در واقع ؛ برای شناخت ، نسبت ثانوی قائلند؛ در حالیکه در اسلام،تربیت دینی مبتنی بر رویکرد تجربۀ دینی متناظر با آموزههای اسلامی با توجه به سه عنصر شناختی، عاطفی و ارادی صورت میگیرد.
Objectives: The present article intends to provide a comprehensive record of the quantity and quality of the letters in the Sacred Defense Theatre and compliance with the criteria of Sacred Defense Theatre theses by the arbitration in scientific journals.
Method: This paper is placed in the area of library studies، Plans to use form of judgment Journal of Fine Arts for the pathology of activities and research works in higher education institutions in their artistic research.
Results:Data collection is through referring to libraries and dramatic arts colleges in the country including government، nonprofit and Azad.As a spontaneous movement of the theater universities in the country after the end of the war، students who were concerned about the Revolution and Holy Defense decided to choice their college thesis in the field of theater in the area of related topics (Holy Defense).A total of just less than one third of the total theses، evaluation report is acceptable.
Conclusion: Due to recurring themes، obviously، predictable and non-specific problem; is the discontinuity between the host system (policy)، and research (academic class).In other words، cultural policy makers adopted as theses، not involved and the Group approving the theses، the academics، do not know the policy system problems. Obviously، only the host system (policy) could be responsible for monitoring and its relationship with academic class.
خلاصه ماشینی:
پایاننامه های «تئاتر جنگ (بررسی و تحلیل نمایشنامه های برگزیده جشنواره تئاتر دفاع مقدس)»(بیگی، ١٣٧٤)، «جنگ - تئاتر(و بازجست سر مانایی و راز زیبایی آثار ایرانی- اسلامی)»(نادری نجف آبادی، ١٣٧٤)، «تئاتر مقاومت (با نگاهی به آثار محمد چرمشیر)» (صابری، ١٣٨٣)، از جملۀ این نمونه هاست که مخاطب اثر تنها با انتقال عبارت جزءنگر منقول در پرانتز و نشاندن آن در جایگاه عنوان اصلی، پی به تفاوت آنها با هم میبرد.
در میان پایاننامه های مذکور، تنها در پنج پایاننامه با عناوین «بررسی تأثیر نمایش درمانی بر ویژگیهای روانی جانبازان اعصاب و روان بیمارستان روانپزشکی سعادتآباد»(کنشلو و امرایی، ١٣٨٥)، «بررسی تأثیر تئاتردرمانی بر کاهش افسردگی و اضطراب جانبازان ٧٠ درصد به بالا در شهر اصفهان»(نوئین ، ١٣٨٦)، «بررسی تحولات تئاتر دفاع مقدس و تتبعات آن»(کشن فلاح، ١٣٨٧)، «بررسی جایگاه رئالیسم در تئاتر دفاع مقدس با تأکید بر دو اثر اجرا شده از علیرضا نادری و محمد یعقوبی»(زمانی دهکردی، ١٣٨٨)، جایگاه پژوهش و میزان تأثیرگذاری آن بر جریان تئاتر دفاع مقدس(مطهری، ١٣٨٩)؛ نتیجه گیری ارائه شده، یک یا چند گام پیش تر از عنوان و مقدمۀ ذکرشده بوده است .
The Respects and Show Creativity in Behaviour, Speech and Writing Iranian Soldiers in Eight Years of Iraq & Iran War. The Dramatic Literature Master's thesis, University of Tehran, Faculty of Fine Arts.