چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی رسانههای اجتماعی مورد استفاده در کتابخانههای دانشگاههای دولتی در شهر تهران و بررسی میزان کارایی و سودمندی آنها برای کاربران و ارائة خدمات برای ارتقا و پیشبرد اطلاعات علمی و تبادلات علمی است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش پیمایشی ـ تحلیلی انجام شده و جامعة آماری آن کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران است. برای جمعآوری دادهها پرسشنامة الکترونیکی تهیه شد و تحلیل و بررسی دادهها نیز با استفاده از نرمافزار spss انجام گرفت. دادهها و اطلاعات بهدستآمده نشان داد که بسیاری از رسانههای اجتماعی جایگاه مناسبی در کتابخانههای دانشگاهی ندارند و از آنها استفادة چندانی نمیشود و حتی برخی از کتابخانهها نیز اطلاع چندانی از کاربرد آنها ندارند. این مسئله ممکن است به علت برخی محدودیتها یا کمبود برخی زیرساختها باشد که باعث شده از انواع رسانههای اجتماعی مورد نظر در پژوهش اخیر ـ به جز چند نوع شناختهشده ـ استفادة چندانی در کتابخانههای دانشگاهی نشود و کارایی آنها نیز چندان محرز نباشد. برای این مشکل پیشنهاد میشود که کتابداران شناخت بیشتری از رسانههای اجتماعی داشته باشند و برای تحقیقات علمی برخی محدودیتها از این رسانهها برداشته شود.لازم به ذکر است که مقاله حاضر در هشتمین همایش ملی اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا) با عنوان "رسانه های اجتماعی در مراکز اطلاع رسانی" که با حمایت مادی و معنوی انتشارات سوره مهر در آبان ماه سال جاری برگزار گردید، ارائه شده و برای اولین بار در شماره های هفدهم و هجدهم فصلنامه کتاب مهر منتشر می گردد.
خلاصه ماشینی:
"این رسانههای اجتماعی برای پیشبرد اهداف و ارتباطات علمی Ezeani Scale World Wide Web Mahmood and Richardson Wilson Chauhan چه کاربردی در کتابخانههای دانشگاهی دارند؟ از سویی هدف اصلی این پژوهش شناسایی رسانههای اجتماعی مورد استفاده در بخشهای مختلف کتابخانههای دانشگاهی دانشگاههای دولتی در شهر تهران و بررسی میزان کارایی آنها در ارتقا و پیشبرد اطلاعات علمی، ارتباط با کاربران، و تبادلات علمی است.
چن، چو، و زو 1 (2012) در پژوهش خود با عنوان «چگونه کتابخانهها از سایتهای شبکههای اجتماعی برای تعامل با کاربران استفاده میکنند» که آن را به روش توصیفی و با هدف نقش رسانههای اجتماعی در تعامل با کاربران انجام دادهاند به این نتایج رسیدند که با توجه به تفاوت کتابخانهها، کاربرد سایتهای شبکههای اجتماعی نیز متفاوت است؛ بنابراین استفادههای مختلفی از این ابزارها در کتابخانههای مختلف نیز میشود و بهتبع آن تعاملات نیز در بین کاربران فرق دارد.
v) روش پژوهش این پژوهش از نوع کاربردی است و با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است و به شناسایی رسانههای اجتماعی که در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران کاربرد دارند و از آنها برای تبادل اطلاعات و ارتباط با کاربران یا کارمندان کتابخانههای دیگر استفاده میشود، پرداخته است.
میزان درصد کاربردهای رسانههای اجتماعی در کل کتابخانههای دانشگاهی نوع کاربرد درصد کارایی خیلی کم درصد کارایی کم درصد کارایی متوسط درصد کارایی زیاد درصد کارایی خیلی زیاد اشتراک اطلاعات 0 0 8/34 4/17 8/47 ارتباط با کاربران 3/4 0 8/34 7/21 1/39 اشتراک دانش 0 13 7/8 4/30 8/47 ارائة خدمات مرجع 3/4 0 0 5/56 1/39 ارتقای خدمات کتابخانه 3/4 0 1/39 8/34 7/21 جدول 2 نشاندهندة میزان درصد کاربردهایی است که با توجه به رسانههای اجتماعی در کتابخانهها انجام گرفته است."