چکیده:
در این پژوهش سعی شده است تا میزان استفاده دانشجویان دورههای آموزش الکترونیکی از
منابع اطلاعاتی مربوط به رشته تحصیلی آنان مشخص شود. مشخص ساختن مشکلاتی که
دانشجویان در دسترسی به اطلاعات مربوط به رشته تحصیلی با آنها مواجه می شوند و
ارائه راهکارهایی در خصوص تأمین نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دورههای آموزش مجازی
جزو اهداف جزئی پژوهش حاضر است.
در اجرای این پژوهش از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را
دانشجویان واحد آموزشهای الکترونیکی دانشگاه شیراز درسال تحصیلی 85-1384 تشکیل
میدهند و ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه است. یافتهها نشان میدهد که اکثر
دانشجویان دورههای آموزشمجازی از منابع اطلاعاتی استفاده میکنند و میزان استفاده
آنها تقریبا در سطح متوسط قرار دارد. تجزیه و تحلیل نتایج مشخص کرد که دربین
گروههای سنی مختلف از نظر میزان استفاده از منابع اطلاعاتی اختلاف معناداری وجود
دارد و همچنین، از نظر میزان استفاده در بین مقاطع تحصیلی نیز اختلاف معناداراست.
ازسوی دیگر، مهمترین مشکل دانشجویان در دسترسی به منابع اطلاعاتی نبود کتابخانه
دارای اطلاعات مربوط و مناسب و مهمترین دلیل عدم استفاده دانشجویان ازمنابع
اطلاعاتی نداشتن فرصت کافی برای خواندنیهای اضافی است.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای این پژوهش به طور واضح نشان داد که هر چند واحد آموزشهای الکترونیکی دانشگاه شیراز هیچ گونه خدمات و منابع اطلاعاتی، بجز یک لوح فشرده حاوی تعداد معدودی کتاب الکترونیکی، ارائه نمیدهد، لکن اکثر دانشجویان دورههای آموزش مجازی در راستای امور مربوط به رشته خود از منابع اطلاعاتی استفاده میکنند و این امر نشان دهنده نگرش مثبت این دانشجویان به استفاده از منابع اطلاعاتی است.
از سوی دیگر، به دلیل آنکه از پراستفادهترین منبع اطلاعاتی از جانب دانشجویان مجازی دانشگاه شیراز همان لوح فشرده حاوی کتب الکترونیکی است، این امر میتواند نشان دهنده آن باشد که چنانچه واحد آموزشهای الکترونیکی دانشگاه شیراز به فراهم آوری و ارائه خدمات و منابع اطلاعاتی دیگری نیز اقدام کند، دانشجویان بسیاری از آنها استفاده خواهند کرد و کمتر به سمت اطلاعات ارزیابی نشده موجود بر روی وب سایتهای اینترنتی خواهند رفت.
همچنین، از آنجا که منابع اینترنتی از نظر میزان استفاده در رتبه دوم قرار دارند، میتوان چنین اظهار داشت که واحد آموزشهای الکترونیکی دانشگاه شیراز در ارائه خدمات کتابخانهای چندان موفق عمل نکرده و همین امر باعث شده است تا استفاده دانشجویان دورههای آموزش مجازی از اینترنت به عنوان جایگزینی برای منابع کتابخانهای افزایش یابد."