چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ، مطالعه تاریخی معنای Currere در آثار This research proceeded Historical analyzing ofنوفهم گرایی میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش currere as autobiographical course in reconceptualistپژوهش تحلیل گفتمان بهره گرفته شد. واحد تحلیل گفتمان جمله works. Therefore, reconceptualist works studied bydiscourse analyzing. Unit of analyzing was sentenced و سطح تحلیل گفتمان در سطح تفسیر تعیین شد. با توجه به and its level was an explanation. In order to research سوال های پژوهش ، داده ها در چهار سطح معانی Currere،questions data divided to four categories: Meaning of روش های Currere، مراحل Currere و بار سیاسی- اجتماعی currere, methods of currere, stages of currere andCurrere در آثار نوفهم گرایی طبقه بندی شدند. نتایج حاصل از politic and sociologic base in reconceptualism. Theاین پژوهش حاکی از آن است که Currere در آثار نوفهم گرایی results showed that meaning of Currere atبا معانی مختلفی مانند «گذر شخصی» یا «گذر زندگینامه ای»، ,Reconceptualist works has come with different sensesبرنامه درسی به عنوان عمل سیاسی، درگیری فرارونده در جهان ، ,so: biographical pathway, personal pathway, praxisشکلی از تجربه زیست شده ، تفکر درباره گذشته و نگاه به آینده ، meta-ascendant challenges at universe, a kind of livedالگوی پژوهش برنامه درسی، کارآگاهانه با خود و دیگران ، فهم ,experience, thinking about past and regards to futureپیچیده یا درک پیچیده درباره راستی آزمایی احتمال ها در a model for curriculum research, self-conscious atبرنامه های درسی حول محور جنسیت ، فرهنگ ، نژاد و قوم ، در work with self and another, complicatedپرانتز و قلاب گذاشتن تجربه معلم و دانش ، نائل آمدن به تجربه ,understanding of possibilities at curriculum as genderculture, ethnic, bracketing of teacher and learning خود و دوباره نگریستن به تجربه مدرسه ای به کاررفته است . experiences, to touch experience of self and revision همچنین ، داستان خود، خود پویشی و مطالعه خود ازجمله of school experiences. Also, self-story andروش های درک برنامه درسی از دیدگاه نوفهم گرایان تبه شمار autobiographies are a method of currere. Politic andمیروند. بار سیاسی و اجتماعی Currere در آثار نوفهم گرایی هم sociologic base of a currere were individual and socialبه معنای بازسازی فردی و هم بازسازی اجتماعی به کاررفته است .
خلاصه ماشینی:
پژوهش برنامه درسي به عنوان Currere که در اينجا آن را با الهام از کارهاي پاينار و گرومت «گذر شخصي» يا «گذر زندگينامه اي» معنا ميکنيم توسط جنبش نوفهم گرايي مورد بازفهمي قرار گرفته است (١٩٧٦,Pinar and Grumet).
با طرح اين سؤال ها که : ١- درآثار نوفهم گرا Currere با چه معاني به کاررفته است ؟ ٢- چه روش هاي در آثار نوفهم گرايي براي مطالعه Currere (مطالعه خود) معرفي شده اند؟ ٣- مراحل گذر زندگينامه اي يا Currere کدام اند و فراگير، معلم و متخصص برنامه ريزي درسي چه مسيري را طي ميکنند؟ ٤- بار سياسي و اجتماعي Currere در آثار نوفهم گرايي چيست ؟ ازآنجاکه محقق قصد داشت معناي Currere را در گفتمان نوفهم گرايي بررسي کند، از روش پژوهش تحليل گفتمان ١ استفاده شد که در آن چگونگي شکل گيري معنا و پيام موردبررسي قرار ميگيرد.
از نظر آنها افراد در محيط آموزشي بين تناقض هاي گذشته ، حال و آينده زندگي ميکند: «انسان در يک زمان تاريخي و مکان فرهنگي قرار گرفته است ، اما در يک معبر معنايي خصوصي و جدا از ديگران و غريبه ؛ معبري که صداي خود شرح حال نگاري شخصي در آن ابراز ميشود.
» هيوبنر از اين نظر شرح حال نويسي شخصي و تاريخ جامعه را رها شده ٣ ميخواند؛ زيرا تاريخچه مانند موهاي رها در باد يا خاطره هاي رها در ذهن است که براي حاضر کردن آن در برنامه درسي بايد آنها را به هم بافت و دوباره گره زد تا هم جامعه و هم فرد خود را دوباره و دوباره بازشناسي کند (١٩٧٥ ,Huebner).