چکیده:
هدف اصلی این پژوهش پاسخ به این سوال است که تا چه حد curriculum design is their endeavours to understandعنوان ها و ارزش گذاری ارائه شده برای الگوهای برنامه درسی در conceptual structures of this realm of humanمقاله «واکاوی الگوی مفهومی در حوزه برنامه درسی: نقدی بر knowledge, and an instance of such efforts is the articletitled "Analysis of the Conceptual Model in Curriculum پژوهش های انجام شده با رویکرد طراحی الگو در برنامه درسی»، با Filed: Critical Review of Researchers Done Withماهیت موضوع های حوزه معرفتی برنامه درسی منطبق میباشد؟ و Model Design Approach Curriculum" in which theauthors have initially categorized the models into آنگاه با توجه به منابع موجود، امکان تعیین ملاکی برای وجه تمایز conceptual" in the"descriptive" and " ,procedural""الگو در حوزه طراحی رشته برنامه درسی، بررسی شد. برای دستیابی field of curriculum design based on the ideas put forthبه این هدف از روش پژوهش تحلیلی- اسنادی بهره گرفته شد. They have then analyzed researches .by Posner’conducted in the field of curriculum with the model نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که الگوها در حوزه design approach in terms of model description, type ofطراحی برنامه درسی، از دو منظر ساختار و موضوع دارای دسته - model used and its usage. In this study, it has beenattempted to decide to what extend the titles and بندیهای متفاوتی میباشند. evaluations presented in the article are in line wit
خلاصه ماشینی:
مقاله «واکاوي الگوي مفهومي در حوزه برنامه درسي: نقدي بر پژوهش هاي انجام شده با رويکرد طراحي الگو در برنامه درسي» نتيجه فعاليت هاي مشابهي است که با هدف روشنگري در باب «الگو» انجام شده است (٢٠١١ ,Dehghani, Amin Khandaghi, Jafari Suny and Noghani Dokht Bahmani).
and Amin Khandaghi, 2009) به ديگر سخن ، موضوع غيرقابل انکار در خصوص ديدگاه ها و ايده هاي فني مطرح شده در حوزه برنامه درسي اين است که همه آنها همزمان پاسخ گوي هر سه سؤال «رويه اي»، «توصيفي» و «مفهومي » مورد نظر پوزنر هستند، اما هرکدام از ايده هاي فني رايج ، با رويکردي خاص چگونگي پاسخ به اين سؤال ها را مشخص نموده اند.
نمونه هايي که شورت براي تفهيم بيشتر طرح واره هاي مفهومي برگرفته از پژوهش هاي نظريه اي در حوزه برنامه درسي ارائه نموده است و نويسندگان مقاله مورد نقد به تسامح از آن گذشته اند، نه تنها نمي - توانند استنادي براي ارزش متفاوت قائل شدن براي الگوها و حتي نظريه ها باشند، بلکه دليلي بر رد عنوان «رويه اي» و «توصيفي» و «مفهومي» براي دسته بندي الگوها خواهد بود (٢١٢ .