چکیده:
این تحقیق با هدف دستیابی به دیدگاه و دلایل ذهنی مصرف نوع خاص موسیقی که از طـرف جوانان انتخاب می شود، انجام گرفته است . در تمام طول پژوهش پارادایم تفسیرگرایی و توجـه بـه دلایل ذهنی خود مصرفکنندة مورد مطالعه ، بر کار حاکم بوده است . این تحقیـق بـا روش کیفـی و تئوری زمینه ای انجام گرفته و تکنیک جمـع آوری دادههـا، مصـاحبة عمیـق اسـت . جامعـة آمـاری جوانان ٢٩-٢٠ سال قزوینی هستند و نمونه گیری به صورت هدفمند انجـام شـده اسـت کـه روش مناسبی برای تحقیقات ک ی فی است . حجم نمونه با توجه به ویژگی های جمعیتی جامعـة هـدف، ٢٣ مورد است که بر این اساس ، از ١٢ مرد و ١١ زن مصاحبه به عمل آمد. این پژوهش نشان مـی دهـد که جوانان با انتخابی کاملا فعال و از روی شناخت ژانرهای مختلف موسیقیایی را برمـی گزیننـد، در انتخاب، التقاطگرایانه عمل می کنند، در مورد تفاوت در انتخـاب، معتقـد بـه خـاصبـودن هسـتند، خواهان تکثر و سهل گیری اجتماعی در انتخاب هستند، به مردسـالاری ، نبـود جـایگزین مناسـب و رهاشدن اعتراض دارند، با موسیقی هویت یابی می کنند و درعین حال ، احساس جدابـودن از جامعـة بزرگتر ندارند و در صدد حفظ پیوند با فرهنگ حاکم اند. مصرفکننـدة جـوان از همـة راهبردهـای موسیقیایی ذکرشده استفاده می کند تا عقیدة خود را در جامعـه بیـان کنـد. آنهـا بـا ایـن راهبردهـا، اعتراض و البته پیوند خود را با جامعه اظهار می کنند.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش نشان مـی دهـد که جوانان با انتخابی کاملا فعال و از روی شناخت ژانرهای مختلف موسیقیایی را برمـی گزیننـد، در انتخاب، التقاطگرایانه عمل می کنند، در مورد تفاوت در انتخـاب، معتقـد بـه خـاصبـودن هسـتند، خواهان تکثر و سهل گیری اجتماعی در انتخاب هستند، به مردسـالاری ، نبـود جـایگزین مناسـب و رهاشدن اعتراض دارند، با موسیقی هویت یابی می کنند و درعین حال ، احساس جدابـودن از جامعـة بزرگتر ندارند و در صدد حفظ پیوند با فرهنگ حاکم اند.
مسألة مصرف به ویژه موسیقی در خصوص ایرانیان به گونة متفاوتی مطرح است ؛ چـراکـه افـراد در این کشور چنانچه نتل نیز به آن اشاره می کند: «به موسیقی های متفاوتی در لوحهـای فشـردة موسـیقی گوش می دهند که آهنگ های متفاوت از سبک های گوناگون در آن وجـود دارنـد، بـه طـوری کـه بـه هیچ وجه نمی توان تشخیص داد که این افراد به چه نوع موسیقی علاقه مند هسـتند و بـه تعبیـری علـت مصرف آنها چیست ؟» (نتل ، ١٣٨٢: ١٩).
در ایـن تحقیـق سـعی شـده اسـت سـبکهـای مصـرف موسیقی از نگاه خود مصرفکنندگان جوان مورد توجه قرار گیـرد، از ایـن رو، مسـأله اساسـی در ایـن پژوهش این است که : کشف تلقی های ذهنی و درونی در قبال موسیقی مورد مصرف جوانان مشـخص کننـدة چـه دلایـل پنهانی است که آنها برای مصرف نوع خاصی از موسیقی دارند؟ تحقیق حاضر به بررسی جامعه شناختی سبک مصرف موسیقی ، و مهم تر از آن نحـوة تحلیـل خـود مصرفکنندگان جوان از نوع مصرف خود در شهر قزوین در سال ١٣٩١ مـی پـردازد.