چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی آموزش رایانه یار توجه انتخابی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی (نوع نقص توجه) بود. روش: آموزش رایانه یار به وسیله نرم افزار کاگنی پلاس برای 6 کودک دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی (نوع نقص توجه) در قالب مطالعه موردی اجرا شد که آزمودنی ها به شکل دو به دو با خطوط پایه 3، 5 و 7 گانه به مدت 15 جلسه سی دقیقه ای وارد مرحله درمان شدند و سپس مرحله پیگیری 1 ماهه اجرا شد. در راستای سنجش تغییرات از آزمون رایانه ای استروپ و مقیاس درجه بندی شدت مشکلات رفتاری کانرز (فرم والدین و فرم معلم) استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که درصد بهبودی بالینی برای خرده مقیاس های توجه انتخابی (خطای همخوان و ناهمخوان) برای کل آزمودنی ها به ترتیب برابر با 54.63% و 52.59% بود و این نتایج از لحاظ بالینی معنادار بود. نتیجه گیری: به نظر می رسد که آموزش رایانه یار در قالب جلسات فردی، درمان موثری در توجه انتخابی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی می باشد.
Objective: The aim of this study was to investigate the computerized training on selective attention in children with ADHD (inattention type).
Method: Computerized training with CogniPlus software was given to 6 children with ADHD (inattention type) over 15 sessions of thirty minutes in a single-case design with multiple baselines، and then one month follow up was carried. In order to measure changes، Stroop test and Conner's Parent/Teacher Rating Scale were used.
Results: Results showed that selective attention subscales (congruent and non-congruent error) in the subjects were reduced by 54.63 and 52.59 percent، respectively. The results were clinically significant.
Conclusion: It seems that computerized training can be an effective treatment for selective attention in children with ADHD in form of individual sessions.