چکیده:
هدف: تحقیق حاضر با هدف مطالعه تاثیر تمرینات طناب زنی مدون بر مهارت های دستکاری دانش آموزان کم توان ذهنی گرفت. روش: در این پژوهش که از نوع نیمه تجربی است، تعداد 30 دانش آموز کم توان ذهنی (سن8 تا 11 سال) به صورت در دسترس هدفمند انتخاب شدند. از آزمودنی ها پیش آزمون با استفاده از خرده آزمون کنترل شیء در آزمون رشد حرکتی درشت ـ2 گرفته شد. سپس آزمودنی ها بر اساس نمرات کسب شده در این آزمون رتبه بندی شدند و به روش گروه-بندی تصادفی جفت شده در دو گروه تجربی (15=n) و کنترل (15=n) قرار گرفتند. آزمودنی های گروه تجربی به مدت 8 هفته، هفته ای 3 جلسه، هر جلسه به مدت 45 تا 50 دقیقه تمرینات طناب زنی مدون انجام دادند. در این مدت آزمودنی های گروه کنترل فعالیت های عادی مدرسه را انجام دادند و فعالیت موثر و منظم ورزشی دیگری نداشتند. سپس مجددا از هر دو گروه آزمون به عمل آمد و اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شد. جهت بررسی معنی دار بودن یا نبودن فرضیه ها از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که تمرینات طناب زنی مدون بر مهارت های دستکاری تاثیر معناداری داشت (0/05›P). نتیجه گیری: پیشنهاد می شود تمرینات طناب زنی برای بهبود مهارت های دستکاری دانش آموزان کم توان ذهنی در مدارس استثنایی اجرا شود.
Objective: The purpose of this study was to investigate the impact of determined jumping rope exercises on object control skills in students with intellectual disability (ID).
Method: Through a quasi-experimental method، thirty students with ID (age 8 to 11 years) were selected utilizing a purposive sampling method. All participants were tested using object control subscale in Test of Gross Motor Development and based on different scores of this test. They were randomly assigned into two experimental (n=15) and control (n=15) groups. Experimental group executed jumping rope exercises for 8 weeks، 3 sessions per week and each session lasting 45 to 50 minutes. In this period، control group executed current school activities and had no other sports regularly activity to be effective. Finally، both groups were tested again and afterwards، required data were collected. To examine، whether the assumptions is significant the analysis of covariance was used.
Results: Data analysis revealed that after performing determined jumping rope exercises، object control skills، were significantly increased (α=0.05).
Conclusion: According to the findings، it is suggested that jumping rope exercises could be implemented for improving object control skills in students with ID.