چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه توانایی دیداری- فضایی و حافظه دانش آموزان نارساخوان به اجرا درآمد.
روش: نمونه تحقیق 120 دانش آموز (60 نفر نارساخوان و 60 نفر عادی و در هر گروه 30 پسر و 30 دختر) بودند که با آزمون ساخت یابی ادراکی و حافظه بینایی آندره ری مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها: تحلیل آماری با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمرات دیداری- فضایی و حافظه دختران نارساخوان و عادی وجود دارد و میزان توانایی بینایی- فضایی و حافظه در گروه عادی بیشتر از گروه نارساخوان است. همچنین تفاوت معناداری بین میانگین نمرات دیداری- فضایی پسران نارساخوان و عادی وجود دارد، چنانکه توانایی بینایی- فضایی گروه عادی بیشتر از گروه نارساخوان است. در متغیر حافظه، تفاوت معناداری بین پسران نارساخوان و عادی وجود نداشت.
نتیجه-گیری: نتایج بدست آمده، وجود ارتباط بین نارساخوانی و مهارت های دیداری- فضایی را به شکل منفی تایید نموده است.
Objective: The present study compared the visual–spatial abilities، and memory in students with and without reading disorder (RD).
Method: The sample included 120 students (60 with and 60 without RD، each group consisted of 30 male and 30 female students)، that were examined through Rey’s test.
Results: The data analyzed through Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) showed that there existed a significant difference between visual-spatial intelligence and memory scores in female students with and without RD. Also، the scores of visual-spatial abilities، and memory were reported higher in students without RD. In addition، the difference between visual-spatial abilities scores in male students with and without RD. Also، the scores of visual-spatial intelligence were represented higher in students without RD. However، there was no significant difference between scores of memory in male students with and without RD.
Conclusion: Accordingly، the findings could be enjoyed in educational strategies for students with RD