چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ترکیب مطالعات انجام شده در حوزه اثربخشی روش های یادگیری مشارکتی بر بازده ه تحصیلی کودکان استثنایی انجام شده است.
روش: روش مورد استفاده در این پژوهش فراتحلیل می باشد. جامعه آماری شامل مطالعات در دسترس مرتبط بود که در فاصله سال های 1370 تا 1392 در داخل کشور به صورت مقاله تمام متن و پایان نامه در پایگاه های اطلاعاتی (Noormags، Magiran، SID و Irandoc) در دسترس بودند. به منظور جمع آوری اطلاعات از چک لیست مشخصات طرح های پژوهشی (مصرآبادی، 1389) استفاده شد. پس از بررسی ملاک های ورود و خروج، 19 اندازه اثر از 7 مطالعه دارای شرایط فراتحلیل، به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدل های ثابت و تصادفی و تحلیل ناهمگنی با استفاده از نرم افزار CMA استفاده گردید.
یافته ها: تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهش ها نشان داد که روش های یادگیری مشارکتی بر بازده های تحصیلی دانش آموزان استثنایی دارای اثربخشی مثبتی می باشند. به طوری که پس از حذف سه اندازه اثر پرت مقدار اندازه اثر ترکیبی برای مدل اثرات ثابت (مدل انتخاب شده برای این فراتحلیل) برابر با 761/ 0 به دست آمد که از لحاظ آماری معنادار بود (01/ 0>P).
نتیجه گیری: بنابراین می توان گفت که روش های یادگیری مشارکتی در بازده تحصیلی کودکان استثنایی موثر بوده است.
Objective: The aim of this research is to combine the studies’ results that had been made on the cooperative learning methods effectiveness on academic outcomes between exceptional students.
Method: The method of this research is metaanalysis. The populations were available related studies between 1370-1392 in the country، full-text articles and theses in Noormags، Magiran، SID and Irandoc databases. For gathering data، the research proposal check lists (Mesrabadi، 1389) is used. Nineteen effect sizes were being investigated based on inclusion and exclusion criteria on 7 primary researches. Sensitivity analysis، fixed and random effects models and the heterogeneity analysis with CMA software was used for data analysis.
Results: Analysis of the data showed that the cooperative learning has positive effects on exceptional students’ academic outcomes. The combined effect size for the fixed effects model (model selected for this meta-analysis) was equal to 0/761 which was statistically significant (P<0/01).
Conclusion: it can be concluded that the cooperative learning methods have positive effect on education of exceptional children.