چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، سنجش وضعیت شاخص های پایداری در حوزة صنعت توریسم در شهر اهـواز است . این هدف از طریق تشخیص میـزان اولویـت کاربسـت شـاخص هـا، میـزان تـاثیر مسـتقیم و غیرمستقیم شاخص های پژوهش در پایداری صنعت توریسم و میزان پـیش بینـی پایـداری در حـوزة صنعت توریسم در شهر اهواز به وسیله شاخص های منتخب بررسی شـده اسـت . بـه همـین منظـور، شاخص ها در شش بعد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اکولوژیکی و تکنولوژیکی در قالب سـی متغیر دسته بندی شده و ازدیدگاه شهروندان اهوازی مورد ارزیابی قرار گرفتـه اسـت . بنـابراین ، ایـن پژوهش ازلحاظ هدف گذاری، مطالعه ای کاربردی و ازلحاظ روش شناسی، توصیفی- تحلیلی است که در آن از روش پیمایشی به صورت ابزار پرسش نامه استفاده شده است . جامعه نمونه ٣٨٤ نفر از شهروندان اهواز هستند که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و تصادفی سـاده انتخـاب شـده و مـورد پرسش قرار گرفته اند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و متناسب با اهداف پژوهش ، از آزمون های آماری T، برازش رگرسیونی و مدل تحلیل تشخیص در قالب نرم افزار SPSS استفاده شده است . نتایج نشان میدهد ازدیدگاه شهروندان اهواز، شاخص های تکنولوژیکی با توجه به میزان اختلاف از میانگین پایین ٠.٠٦٠٠٢- نسبت به میانگین مبنا در آزمون T دارای وضعیت نامناسب هسـتند و درنتیجـ ، اولویـت بیشتری برای بسترسازی و بهبود شرایط دارند. همچنین ، با توجه به نتایج مدل برازش رگرسـیونی در
بین شاخص های برگزیدة پژوهش و با توجه به میزان معناداری به دست آمده ، شـاخص هـای اقتصـادی، اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی رابطه مستقیم با پایـداری صـنعت توریسـم دارنـد؛ ضـمن اینکـه پیش بینی شرایط پایداری در حوزة صنعت توریسم با توجه به شاخص های پـژوهش در مـدل تحلیـل تشخیص نشان میدهد شاخص های فرهنگی با میزان پیش بینی کلی ٠.٤١٨ بهتر مـیتواننـد شـرایط پایداری در حوزة صنعت توریسم در شهر اهواز را پیش بینی کنند.
خلاصه ماشینی:
"بدیهی است که در این حوزه علاوه بر تأثیر گستردة آن در مباحث اقتصادی، برای شناسـایی و ترویج میراث عظیم فرهنگی، اجتماعی و اکولوژیکی گذشته و حال یک مکان یا سـرزمین و نمایاندن هویت عظیم مکانی به وسیلۀ این صنعت ، تسهیل در شرایط و داشتن نگرش پایدار در دو بعد مهم و تأثیرگذار در پایداری این حوزه یعنی ابعاد سیاسی و تکنولوژیکی بسیار اهمیـت دارد (١٦٩ :١٩٩٥ ,Place)؛ زیرا ایدئولوژی و نگـرش حـاکم بـر جامعـۀ میزبـان در مبحـث پذیرش و نوع نگاه آن به مبحث توریسم ، عزم آن برای تبلیغ و ترویج هویت و فرهنگ ملی به سایر نقاط جهان ، عرضۀ تسهیلات لازم و تدوین آیین نامه های مناسب و مشوق کـه بـا عنـوان تسهیلات سیاسی موضوع بدان نگریسته میشود (شجاعی و نوری، ١٣٨٦) و همچنـین تجهیـز جامعۀ میزبان به فناوریهای پیشرفتۀ ارتباطی و اطلاعاتی در زمینه های اطـلاع رسـانی و تبلیـغ داشته ها و حمل ونقـل پیشـرفته بـا توجـه بـ نیـاز زمـان و پیشـرفت هـای رخـداده در حـوزة فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی- که خود از عوامل اصلی توسعۀ صـنعت توریسـم در جهـان است - از مواردی است که میتواند سایر ابعاد پایداری در این حـوزه را شـکوفا کنـد ( ,Gets ٤٠٤ :٢٠٠٨)."