چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین مؤلفههای فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش بودهاست. این تحقیق از نوع زمینهیابی بوده که در آن از رویکرد استقرایی و روش کیفی نظریهپردازی داده بنیاد چندگانه، با استفاده از مصاحبهی مسئلهمحور با کاربرد الگوی شاین برای سنجش فرهنگ، استفاده گردیدهاست. پس از تحلیل دادهها، الگوی فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش در سه بعد «انطباق بیرونی» با چهار شاخص یادگیری سازمانی، مشتریمداری، چشمانداز، و پیشرو و فعال؛ «هماهنگی درونی» با چهار شاخص دانشگرایی، مشارکتقانونمند، ارزشهای محوری، نگاه سرمایهای به انسان و «روابط انسانی» با چهار شاخص کرامت ذاتی و اکتسابی، انگیزه، منافع ملی، رشد و تعالی؛ با مرکزیت آموزههای دینی، «حیات طیبه» طراحیگردید. برای تأیید اینکه یافتهها مستخرج از دادههاست، ضمن استفاده مبادی متعدد تولید دادهها، در مراحل کدگذاری، یافتهها به مصاحبهشوندگان بازخورد دادهشده و عکسالعمل و نظرات آنان لحاظ گردیدهاست. قابلیت فهم و مفیدبودن یافتهها از نظر خبرگان و اساتید دانشگاه تأییدگردیده.لذا الگوی ارائهشده از اتکاپذیری لازم برخورداراست.
خلاصه ماشینی:
"کدهای محوری و فراوانیها شمارة کد فراوانی در فراوانی کد محوری (مقولۀ اصلی) کدهای باز مربوطه محوری کدهای باز در نمونه ١ حیات طیبه ١١٢، ٢٧، ٢٩، ٩٢، ٩٥، ٩٦، ٩٧ ٧ ٩ ٢ مشتریمداری ٣٧، ٣٨، ٣٠، ٢٢، ١١، ١٦، ٣٩ ٧ ٦ ٣ یادگیری سازمانی ٥٨، ٥٩، ٦٠، ٦١ ، ٦٣، ٧١، ١٠٠، ١٠٦، ١٠٧ ٩ ٥ ٤ چشم انداز ٤١٢٥، ٩٨، ١٢١ 6 4 ٢٠، ٢٢، ٢٣، ٢٤، ٢٥، ٢٨، ٣٢، ٣٤، ٣٦، ٤٠، ٥ پیشرو با فناوری 11 15 ٤٥، ٤٦، ٤٧، ٧٢، ٨٧ ٢، ٣، ٤، ٥، ٨، ٩، ١٢، ١٦، ١٨، ٦٣، ٦٤، ٦٧، ٦ مشارکت قانونمند 10 15 ٧٣، ٧٤، ٧٥، ٧٦، ١١٢ ٧ نگاه سرمایه ای به کارکنان ٣١، ٣٣ 2 2 توافق حول ارزش های 8 ٥، ٧، ١٠، ١٥، ٨٩، ٩٢، ١٩ ٧ ٩ محوری ٩ دانش گرایی ٩١، ٩٩، ١٠٢، ١١٠ 4 4 10 کرامت ذاتی و اکتسابی انسان ٤٣، ٤٤، ٥٠، ٥٤، ١٠٣، ١٠٥، ١١١، ١٢٠ ٩ ٨ ١١ منافع ملی ١١، ١٣، ١٤، ٣٠، ٥١ 8 5 ١٢ انگیزه ٦٢، ٦٥ 2 2 ١٣ رشد و تعالی ٤٩، ٥٢، ٥٣، ٨٨، ١١٣ ٥ ٥ ١٤ زمان ٧٧، ٧٩، ٨٠، ٨١، ٨٢، ٨٣، ٨٤، ٨٥، ٨٦، ٨٩ ١٠ ١٢ هدف سومین کدگذاری که کدگذاری گزینشی است ،تشخیص مفهوم یا مفاهیم اصلی بـود کـه همۀ مقوله هـای سـطح بـالاتر را بـه یکـدیگر پیونـد داده اسـت ."