چکیده:
پرهیز از انفعال و استفادة بهینه از همة امکانات و فرصتها در پیمودن درست فرایند تولید علوم انسانی- اسلامی و بهویژه مدیریت، مستلزم طراحی الگویی جامع برای مدیریت اسلامی و نسبتدادن آن به اسلام و منابع اصیل آن از طریقی منطقی و روشمند است. این تحقیق بر آن است تا باکاوش در نهجالبلاغه و بهویژه فرمان تاریخی امام علی (ع) به مالک اشتر، به طراحی الگوی مدیریت عمومی، اقدام کند. این تحقیق مبتنی بر تحلیل محتوا است و در فرایند تحقیق به 1200 مفهوم، 500 شاخص، 99 مؤلفه، 18 مقوله و در نهایت، به الگوی پنجبعدی شامل ارکان، ابعاد، روشها، ماهیت و انواع منجر شده است.
خلاصه ماشینی:
"بدین معنا که باید با نظر بـه تـاریخ و پشـت سرگذاشـتن اعصار و قرون ، خود را به کوفه و سال های ٣٧ هجری، دوران زمامداری امام علی (ع ) و معارضـان با حکومت آن حضرت ، به ویژه دشمنان داخلی و ماهیت آن ها، به محتوای نامه نگریست و ملاحظه کرد که در چه شرایطی نامه نگارش شده است و اگر مالک در هنگام مأموریت به زمامـداری مصـر این نامه را دریافت میکند، مصر در چه وضعی قرار دارد؟ چرا محمـدبن ابـابکر از عهـدة ادارة آن دیار برنمیآید؟ چرا از مالک چنین انتظاری است ؟ ماهیت منطقی نامه از آنجا که مجموعۀ اسلام ، نظامی است هماهنگ که همۀ اجزای آن در تبیین همـدیگر نقشـی تـام دارند و بین آن ها انسجام چشمگیری ملاحظه میشـود، ایـن همـاهنگی را بـه صـورتی آشـکار در تک تک فرازهای نامۀ امام (ع ) هم میتوان مشاهده کرد، بـدین معنـا کـه اگرچـه مـتن نامـه ، کـلام معصوم (ع ) و حجت است ، با این همه ، امام در بیانی معجزه گونه هر فرازی را که مطرح کـرده انـد، هر دستوری را که داده اند، هر امری و یا نهیی فرموده اند، هر سفارشی کرده انـد، بلافاصـله بـا بیـان استدلالی منطقی و یا اشاره به آثار، نتایج و پیامدهای حاصل از اجرا و یـا عـدم اجـرای آن ، علـل ، حکمت ها و فلسفۀ حاکم بر آن را تحلیل کرده اند و توجیهی اقناع کننده بر آن اقامه و پذیرش آن را تسهیل کرده اند (علیاکبری، ١٣٨٩، ص ٢٣٧)."