چکیده:
کشور ایران به دلیل داشتن جاذبهها و مقاصد بیبدیل، استعداد بسیار زیادی در استفاده از مزایا و منافع صنعت گردشگری دارد. اما بر اساس آمار سازمانهای بینالمللی و ملی، صنعت گردشگری کشور وضعیتی مطلوب ندارد و از قابلیتها و پتانسیل کشور در این زمینه استفادة مطلوبی نمیشود. از این رو این مقاله با بهکارگیری روش تحقیق آمیختة اکتشافی و با بهکارگیری روش تحلیل محتوای کیفی در بخش کیفی و روش پیمایشی، و با بهکارگیری نرمافزارهای SPSSو LISREL در بخش کمی راهکارهای ارتقای صنعت گردشگری را بررسی کرده است و پس از دستیابی به کفایت نظری در مصاحبه با خبرگان صنعت و اجرای روش تحلیل محتوای کیفی بر مصاحبهها، پرسشنامه توزیع کرده است و در پایان، به 15 راهکار ارتقای صنعت در دو دسته راهکارهای مرتبط با صنعت و راهکارهای مرتبط با دولت دست یافته و بر اساس آن، مدل راهکارهای ارتقای صنعت گردشگری کشور را طراحی کرده است.
خلاصه ماشینی:
"مدل تبیینی پیامدهای راهکارهای ارتقای صنعت گردشگری کشور ردیف 10 انجام دادن بازاریابی هدفمند بین المللی برای صنعت گردشگری کشور 11 تمرکز بر گردشگری داخلی و الزامات مورد نیاز آن 12 توجه به بخش خصوصی و توانمندسازی آن 13 راهکارهای ایجاد هماهنگی میان سازمان های درگیر در نظام گردشگری کشور 14 مرتبط با دولت ایجاد زیرساخت های مورد نیاز صنعت 15 فراهم کردن زمینۀ افزایش سرمایه گذاری در صنعت ب ) نتایج کمی بر اساس روش پیمایشی در بخش دوم پژوهش از طریق روش پیمایشی نتایج تحلیل محتوای در مرحلـۀ اول بررسـی شـده است ، اما قبل از انجـام دادن آزمـون هـای مـرتبط دربـارة معتبربـودن راهکارهـای ارتقـای صـنعت گردشگری کشور، روایی سازه با به کارگیری تحلیل عاملی تأییدی و نشان دادن نحوة توزیع داده هـا با آزمون کلموگروف -اسمیرنوف بررسی شد (جدول ٣).
با توجه به نتایج کیفی و کمی پژوهش ، مـدل ذیـل بـه عنـوان مـدل راهکارهـای ارتقـای صنعت گردشگری کشور طراحی میشود: بحث و نتیجه گیری با توجه مدل استخراجی میتوان هر یک از راهکارهای به دست آمده را به شرح زیر تبیین کرد: ایجاد زیرساخت های مورد نیاز صنعت یکی از مشکلات صنعت گردشگری کشور نبـود زیرسـاخت هـای مطلـوب صـنعت و منطبـق بـر استانداردهای جهانی در کشور است .
ایجاد ظرفیت های ساختاری و سازمانی متناسب با برنامۀ راهبردی و جامع گردشگری یکی از مشکلات اصلی به ویژه در بخش دولتی صنعت ، نبود ظرفیت هـای سـاختاری لازم و منـابع انسانی متخصص در این سازمان است که بر اساس بررسی انجام گرفته مشخص شده است بیش از ٨٠ درصد شاغلان سازمان مدرک مرتبط و تخصص در حوزة گردشگری ندارند."